jahad_header (5)

مدیریت پسماندهای دامی راهی برای سازگاری با تغییرات اقلیم97/6/27

 

 

مدیریت پسماندهای دامی راهی برای سازگاری با تغییرات اقلیم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حجم پسماندهای دامی مدیریت شده  استان را ۲۳۰ تن اعلام کرد.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات انجام شده توسط این معاونت در راستای سازگاری با تغییرات اقلیمی در استان  گفت: یکی از راهکارهای موثر جهت رسیدن به این هدف جلوگیری از ورود آلاینده ها به محیط زیست می باشد.

محمد مشکورزاده با بیان اینکه ۸۰۰ واحد مرغداری و ۱۰ هزار و ۸۲۰ واحد دامداری در خوزستان وجود دارد افزود: حجم پسماندهای عادی دامی استان را ۱۴ هزار و ۴۹۶ تن  می باشد که  از این میزان بیش از ۲۳۰تن مدیریت می شوند.

وی وجود تصفیه خانه جهت تصفیه پساب های مجتمع های دامپروری را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم تأمین اعتبار ، در حال حاضر مجتمع های استان فاقد تصفیه خانه می باشند.

مشکورزاده تصریح نمود: مدیریت پسماندها در دامداری های روستایی نیز توسط دامداران به صورت منفرد بوده و توسط دهیاری های هر روستا نظارت می شود.

وی با بیان اینکه مجتمع های دامپروری باید دارای سپتیک تانک باشد  اظهار نمود سپتیک تانک به صورت یک چاه کوچک از جنس بتن غیر قابل نفوذ می باشد و سرریز آب وارد آن می شود و پس از آن آب وارد شبکه فاضلاب مجتمع شده و فضولات دامی که درون چاه می ماند توسط دامدار تخلیه و پس از خشک کردن کود آن به فروش می رسد که این کار علاوه بر جلوگیری از آلودگی برای دامدار درآمدزایی هم به دنبال خواهد داشت.

مشکورزاده با اشاره به حمل دام های تلف شده به وسیله خودرو و آلودگی های ناشی از آن تصریح نمود:  وجود کوره لاشه سوز به علت دارا بودن  فیلتر و جلوگیری از  ورود آلودگی ناشی از سوزاندن دام لازم و ضروری می باشد و در حال حاضر تا زمان تأمین اعتبار برای ساخت در دامداری ها اتاق لاشه سوز جایگزین  شده است ولی همه مرغداری های استان دارای کوره لاشه سوز می باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در راستای جلوگیری از آلودگی محیط زیست انجام گرفته است ارائه تسهیلات مکانیزاسیون کم بهره  جهت خرید سپراتور به دامدارانی است که تمایل به خشک نمودن کود دامی و تولید کمپوست دارند که در این روش پساب کود خشک شده در مزارع همجوار دامداری قابل استفاده خواهد بود.

محمد مشکور زاده اضافه کرد: همچنین در بزرگترین واحد صنعتی پرورش گاو شیری استان متعلق  به شرکت نگین فام در شهرستان باغملک به ظرفیت ۵ هزار رأس تصفیه خانه فاضلاب با خشک کن کود به ظرفیت ۱۰ تن در ساعت و یا یکصد مترمکعب در روز در شرف بهره برداری و راه اندازی می باشد.

وی با بیان اینکه سوزاندن نیشکر  ورود آلودگی های زیاد به محیط زیست و بروز بیماری های مختلف در انسان را در پی خواهد داشت اظهار نمود : تهیه خوراک دام پس از برداشت نیشکر به صورت سبز یکی دیگر از راه های پیشگیری از این عارضه می باشد که طبق مشورت با مرکز تحقیقات کشاورزی استان به این نتیجه رسیدیم پس از برداشت سبز نیشکر ، آن را قطعه بندی و سیلو کرده و به عنوان خوراک دام بین دامداری ها توزیع کنیم.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.