jahad_header (5)

تحویل حجمی آب به بهره برداران در فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری97/12/25

 

 

 

تحویل حجمی آب به بهره برداران در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اعتبار تخصیص یافته به این طرح ۱۸ و نیم برابر اعتبار بلاعوضی است که به پروژه های آب و خاک استان تعلق گرفته است

به  گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس سازمان در جلسه شورای کشاورزی استان سطح اراضی آبی خوزستان را یک میلیون و ۲۳۶ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی استان ۱۶ و یک دهم میلیون تن می باشد .

کیخسرو چنگلوایی افزود: از سال ۹۲ تاکنون وضعیت بارندگی خوبی در استان نداشتیم در حالیکه روند تولید محصولات افزایشی بوده است که یکی از دلایل مهم آن اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که باعث ارتقاء راندمان آبیاری شده است.

وی با بیان اینکه در مناطقی که  امکان کشت چغندرقند وجود نداشت به واسطه اجرای این طرح کشت چغندرقند امکارن پذیر شد اظهار داشت: خرید گندم در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ ، ۹۳ درصد افزایش داشته است.

چنگلوایی سطح اراضی تحت پوشش شبکه ها مدرن را ۵۵۰ هزار هکتار و شبکه های سنتی را ۵۸۳ هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: برنامه ریزی های ما برای  افق ۱۴۰۴ تولید ۲۷ میلیون تن محصول کشاورزی است.

وی  سطح پروژ ه های خاتمه یافته طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را ۲۴۷ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: از این تعداد بیش از ۲۱۳ هزار هکتار به بهره برداران تحویل شده است .

 چنگلوایی ساماندهی ، توسعه و ایجاد تعاونی های تولید، تشکیل و راه اندازی حوضه بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی، تدوین الگوی کشت مناسب، تدوین برنامه اجرایی جهت آموزش و توانمند سازی تشکل ها و افزایش تولید محصولات و برنامه ریزی برای تحویل حجمی آب به بهره برداران را از برنامه های موثر در پیشبرد اهداف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزایش ضریب مکانیزاسیون به واسطه اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد و گفت: در فاز اول، یک هزار و ۷۰۰ دستگاه تراکتور و دنباله بند وارد استان وارد استان شد .

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه ۴ واحد تولید بذر گندم در فاز اول  این طرح احداث شد ادامه داد: یک هزار و ۱۴۰ نفر کارشناس جهت نظارت بر کاشت ، داشت و برداشت محصولات در فاز اول طرح استخدام شد.

وی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را یکی از عظیم ترین طرح های کشاورزی برشمرد و اظهار داشت: اعتبار تخصیص یافته به این طرح ۱۸ و نیم برابر اعتبار بلاعوضی است که به پروژه های آب و خاک استان تعلق گرفته  همچنین این طرح ۲۵ هزار خانوار را تحت پوشش خود قرار داده است .

چنگلوایی اجرای این طرح را گام بلندی در صادرات محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: ۷ شهرستان در فاز اول این طرح محروم واقع شدند که با اجرای فاز دوم طرح اراضی جدیدی به چرخه تولید وارد خواهند شد همچنین ۲۰ هزار هکتار اراضی باغی برای فاز دوم در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مجموع اقدامات سازه ای که در اجرای این طرح اجرا شد باعث صرفه جویی سالانه یک میلیارد مترمکعبی آب در فصل های پاییز و زمستان شده است ادامه داد: تاکنون ۴۵ تعاونی در سطح ۱۵۳ هزار هکتار در خواست تحویل حجمی آب را داشته اند.

چنگلوایی در پایان مشکلات پیش روی این طرح را خشکسالی های متوالی، وجود ریزگردها، گرمای آخر فصل، شور و قلیایی بودن بخش زیادی از اراضی، کمبود شدید صنایع پیشین و پسین در بخش کشاورزی، انتقال آب از سرشاخه هاو ... عنوان کرد.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.