jahad_header (5)

انقراض گونه های گیاهی از مهمترین چالش قرن حاضر دنیا97/9/14

 

 

انقراض گونه های گیاهی از مهمترین چالش قرن حاضر دنیا

استاد گروه خاک شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه چمران گفت: خسارت سالانه فرسایش خاک در ایران ۵ میلیارد دلار می باشد که به شدت مورد غفلت قرار گرفته است

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: استاد گروه خاک شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران در جلسه هم اندیشی روز جهانی خاک و بدون سم که در سازمان برگزار شد گفت: تولید محصول و تأمین امنیت غذایی ، تغییر ، تبدیل و ذخیره مواد، تنظیم هوا و تعادل بخشی به ترکیب گازهای جو زمین، حمایت و حفاظت از تنوع زیستی در طبیعت از مهمترین خدمات عمده خاک به بشر می باشد.

دکتر احمد لندی افزود: خسارت سالانه فرسایش خاک در ایران حداقل ۲ میلیارد تن با ارزش ۵ میلیارد دلار می باشد که این مورد به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: خاک شناسان به دنبال تأمین غذای سالم و مغذی به منظور تضمین زندگی سالم، بدون به خطر انداختن اکوسیستم ها می باشند.

لندی با بیان اینکه فعالیت های صنعتی ، ضایعات شهری ، ضایعات هسته ای ، به کاربردن مواد شیمیایی در کشاورزی را از عمده عواملی دانست که موجب آلودگی خاک می شود تصریح نمود: تخلیه خاک آلوده از مناطقی که در معرض فعالیت های انسان است به مناطق مخصوص ضایعات ، استفاده از انرژی حرارتی ، استفاده از میکروارگانیسم ها و قارچ ها ، دفن خاک آلوده، استفاده از گیاهان برای تخلیه عناصر سنگین و شست و شوی خاک با حلال ها از راه های رفع آلودگی می باشد.

وی همچنین بحران آب، تغییر اقلیم، بیایان زایی، گرد و غبار، عدم امنیت غذایی، انقراض گونه های گیاهی و جانوری و فقر را از جمله چالش های جهانی قرن حاضر برشمرد و اظهار داشت:  منشأ کانون های گرد و غبار در استان دو بخش می باشد که یک بخش مربوط به کشورهای همجوار مانند عراق، سوریه، اردن و عربستان و بخش دیگر کانون های داخلی می باشند.

دکتر لندی مجموع مساحت کانون های تولید گرد و غبار را حدود ۳۵۰ هزار هکتار بدون احتساب ماسه زارهای استان  عنوان کرد و ادامه داد: کانون جنوب شرق اهواز ۳۲ درصد این کانون ها را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی، تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانه ای از مهمترین منشأ طبیعی گرد و غبار می باشند گفت: عوامل انسانی و زیست محیطی نیز در به وجود آمدن گرد و غبار نقش دارند که از آن جمله می توان به احداث سدها، کاناال های زهکشی، احداث جاده ها و خطوط انتقال نفت و گاز، چرای مفرط دام ها ، تغییر در اکوسیستم ها، خشک شدن تالاب ها، محدودیت ذخایر و کاهش منابع آب اشاره کرد.

استاد گروه خاک شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، مشکلاتی که به دنبال طوفان های گرد و غبار به وجود می آیند را درون منطقه ای و برون منطقه ای دانست و اضافه کرد: کاهش فعالیت دید، ته نشینی ریزگردها در محصولات صنعتی و کشاورزی، ته نشینی رسوبات در جاده ها، مهاجرت افراد ، به هم خوردن تعادل جمعیتی منطقه و به هم خوردن حمل و نقل جاده ای ، هوایی، ریلی و  ایجاد بیماری ها و خسارت های مالی و جانی مهم ترین پیامد های گرد و غبار در این دو بخش می باشند.

احمد لندی تعداد بیمارانی که بر اثر گرد و غبار راهی بیمارستان ها می شوند را ۱۹ هزار نفر اعلام کرد و افزود : سهم استان از این میزان ۵ هزار بیمار می باشد.

وی به خساراتی که گرد و غبار به بخش کشاورزی وارد می کند نیز اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش فتوسنتز، خشک شدن برگ، کوتاه شدن دوره گرده افشانی ، کاهش تنوع گونه های گیاهی و مرگ گیاه از پیامدهای گرد و غبار در این بخش می باشند.

دکتر لندی لزوم برقراری ارتباطات بین المللی و سیاسی با کشورهای همسایه برای تثبیت کانون های خارجی و گرد و غبار ، توجه جدی به احیاء تالاب های منطقه، ایجاد مرکز منطقه ای پایش مخاطرات زیست محیطی مدرن و استفاده از تکنیک های اتصال آب را برای کنترل گرد و غبار در منطقه بسیار موثر دانست.  

  


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.