jahad_header (5)

اجرای طرح 550 هزار هکتاری در راستای حفظ خاک97/9/14

اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در راستای حفظ خاک

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۱۵ هزار هکتار مالچ پاشی در سال گذشته در استان صورت گرفته در حالیکه متوسط کشوری ۵ هزار هکتار می باشد

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس سازمان در جلسه هم اندیشی روز جهانی بدون سم و روز جهانی خاک که با حضور مشاور محیط زیست و غذای وزارت جهاد کشاورزی، مدیران کل ادارات تابعه، اساتید دانشگاه های جندی شاپور ، شهید چمران و دانشگاه کشاورزی رامین ، محققان موسسات تحقیقات کشاورزی و مدیران ستادی و اعضاء انجمن های مردم نهاد حضور داشتند گفت: خاک بیش از ۹۵ درصد نیازهای اولیه انسان را تأمین می کند ۵۰ درصد از اکسیژنی که برای تنفس لازم است از طریق جنگل ها به وجود می آید طبق آمار هر هکتار از جنگل ها حدود ۲ و نیم تن اکسیژن تولید می کند و بالطبع اگر خاکی وجود نداشته باشد جنگلی نیز وجود نخواهد داشت.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه خاک در بهبود و پایداری منابع آب های زیرزمینی تأثیر بسزایی دارد افزود: ۵۰۰ تا  ۷۰۰ سال برای ایجاد یک سانتی متر مربع خاک  لازم می باشد و اگر خاک آلوده شود هزینه رفع آلودگی بسیار بالا خواهد بود.

وی ادامه داد: متوسط رشد جمعیت بشر یک و هشت دهم درصد است که مایحتاج آن ها غذا می باشد و تأمین مواد غذایی بر دوش خاک است که سوء مدیریت در استفاده از زمین و اراضی آثار زیان باری به دنبال خواهد داشت.

چنگلوایی با اشاره به اینکه سرانه زمین هر ساله رو به کاهش است اظهار داشت: در ایران به ازای هر نفر ۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع زمین مناسب برای رفع نیازهای غذایی وجود دارد .

وی تصریح نمود:سالانه ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تن در دنیا فرسایش خاک صورت می گیرد و در صورت پیشرفت این روند تا سال ۲۰۵۰  حدود ۲۳۵ میلیون تن مواد غذایی از بین خواهد رفت.

چنگلوایی به شور شدن ۷۶ میلیون هکتار از  اراضی به دلیل دخالت های انسانی اشاره نمود و اظهار داشت: کمبود کربن آلی و اسیدیته شدن خاک ، آلوده شدن خاک توسط آلاینده ها  و تغییر کاربری اراضی نیز از دیگر دخالت های انسانی است که اثر سویی در از بین رفت خاک دارد.

وی از مهمترین اقدامات در راستای حفظ خاک را طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری دانست که در فاز اول آن۱۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زهکشی شد.

چنگلوایی اقدام مهم دیگر را اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح ۴۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۵ هزار هکتار مالچ پاشی نیز در سال گذشته در استان صورت گرفته در حالیکه متوسط کشوری ۵ هزار هکتار می باشد.

وی به نظام مند کردن پروژه های آب و خاک ، مشارکت بهره برداران، مدیران، بخش اجرایی و دانشگاهیان در کارهای تحقیقاتی ، آموزش بهره برداران و  اطلاع رسانی، تدوین برنامه جامع علوم خاک  توسط موسسه خاک آب و مراکز پژوهشی و تجدید نظر در عناوین دروس دانشگاهی جهت حفاظت و استفاده  بهینه از خاک در راستای حفاظت از خاک اشاره نمود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: طی ۲۰ سال گذشته سه و نیم میلیارد کیلوگرم ماده موثره سم در دنیا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار استفاده شده است .

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه سم نیز یک نوع دارو می باشد افزود: در صورتیکه سموم به درستی مصرف شوند هزینه تولید را کاهش داده و ماندگاری محصولات را افزایش دهد اما متاسفانه استفاده بیش از حد سموم و رعایت نکردن برخی از الزامات به خصوص دوره کارنس تأثیر منفی بر روی محصول خواهد داشت.

وی ادامه داد: استفاده نامناسب از آفت کش ها، باعث مسمومیت های مزمن و حاد، بیماری های کلیوی، آلزایمر و بیماری های عصبی، آلودگی منابع آب زیرزمینی و سطحی کاهش تنوع گیاهی، کاهش جمعیت حشرات مفید  و بسیاری مشکلات دیگر خواهد شد.

چنگلوایی مهم ترین قدم در پیشگیری را  آموزش دانست و گفت: در سال ۹۲ ، ۲۹۷ فروشگاه غیر مجاز سم در استان وجود داشت که این میزان در حال حاضر به ۲۷ فروشگاه رسیده است.

وی به استفاده از کنترل بیولوژیک آفات در سطح ۷۵ هزار هکتار از مزارع استان اشاره نمود و تصریح نمود: در حال حاضر محصولات بسیار مهمی در استان همچون مرکبات ، خرما ، گندم و ...  به صورت سالم تولید می شوند.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.