jahad_header (5)

20 میلیون یورو صرفه جویی اقتصادی با تولید بذر کلزا در کشت و صنعت شهید رجایی98/11/29

۲۰ میلیون یورو صرفه جویی اقتصادی با تولید بذر کلزا در کشت و صنعت شهید رجایی

یک هزار و ۲۰۰ تن بذر کلزا سال گذشته در کشت و صنعت شهید رجایی تولید گردید که علاوه بر نیاز کشور ۲۰ میلیون یورو صرفه جویی اقتصادی در پی داشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: صاحب محمدی ناظر بذر کلزای کشت و صنعت شهید رجایی در بازدید مدیران، کارشناسان و کشاورزان از مزرعه کلزا که در مراسم روزمزرعه ملی کلزا صورت گرفت با اشاره به کشت کلزا، کنجد، یونجه ، شبدر و .. در شرکت کشت و صنعت شهید رجایی  گفت: امسال در بیش از ۸۰۰ هکتار از مزارع این شرکت محصول کلزای با رقم هایولا ۵۰ و هایولا ۴۸۱۵ کشت گردیده است .

صاحب محمدی افزود: یک هزار و ۲۰۰ تن بذر کلزا سال گذشته در کشت و صنعت شهید رجایی تولید گردید که علاوه بر نیاز کشور ۲۰ میلیون یورو صرفه جویی اقتصادی در پی داشت.

وی با بیان اینکه این شرکت ۱۸ سال است که به تولید کلزای هیبریدی می پردازد افزود: در ابتدا ارقام هایولا ۴۰۱ و هایو ۳۰۸ تولید می شد ولی به لحاظ درجه حرارت، شرایط اقلیمی و سازگاری بیشتر در حال حاضر ارقام هایولا ۵۰ و ۴۸۱۵ کشت می شود.

صاحب محمدی با بیان اینکه در این شرکت کلزا در لاین های پدری و مادری کشت می گردد اظهارداشت: تا شعاع یک هزار و ۶۰۰ متری مزرعه کلزای پدری نباید مزرعه کلزای دانه ای و بذری کشت گردد.

وی با بیان اینکه لاین پدری دارای ۴ پشته است که ۳ خط دارد اضافه کرد: یکی از مهمترین مولفه ها در کشت کلزا رعایت تاریخ کشت می باشد که بین لاین پدری و مادری ۳۵ روز اختلاف وجود دارد .

صاحب محمدی تصریح نمود: قبل از اینکه بذر به کشاورز تحویل داده شود علف های هرز آن از بین می رود و بدین منظور تمام مزارع ما تحت نظر پیمانکار وجین می باشد همچنین بین ۳ تا ۷ نوبت عملیات آفتیپ کشی در مزرعه انجام می شود و بوته هایی که خارج از تیپ معمول باشد از مزرعه حذف می شود و بعد از آفتیپ کشی، نظارت توسط موسسه کنترل گواهی بذر صورت می گیرد.

وی به میانگین عملکرد یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم و گاها یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم کلزای بذری  در لاین های پدری اشاره کرد و افزود: دستگاهی که برای برداشت کلزا استفاده می شود دارای حداقل ریزش می باشند.

صاحب محمدی تعداد کندوهای عسل موجود در مزارع کلزای این شرکت را ۷ تا ۱۰ کندو به ازای هر هکتار عنوان کرد.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.