jahad_header (5)

گندم ستاره درخششی در کشت های تأخیری

گندم ستاره درخششی در کشت های تأخیری

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد گفت: رقم گندم ستاره در کشت های تأخیری عملکرد بین ۲۰ تا ۲۳ درصد بیشتر از رقم مهرگان و چمران را دارا می باشد.

 

به  گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد گفت: رقم جدید گندم به نام  ستاره با کد S۹۲۱۹  حاصل دورگ گیری رقم دز به عنوان پایه مادری و رقم سیچوان ۸۹۱۸۸۲ می باشد .

سید محمود طبیب غفاری افزود: هدف از کشت این رقم زودرس بودن و مقاومت آن نسبت به خوابیدگی می باشد و در حال حاضر این رقم دارای خلوص ژنتیکی می باشد.

وی با بیان اینکه رقم ستاره در فاصله سال های ۹۴-۹۲ در ۱۶ ایستگاه اقلیم گرم و خشک جنوب کشور شامل دزفول ، داراب ، اهواز، خرم آباد ، زابل و ایرانشهر مورد ارزیابی قرار گرفته اظهار داشت: نتیجه این ارزیابی نشان داد در کشت های تأخیری این رقم عملکرد بین ۲۰ تا ۲۳ درصد بیشتر از رقم مهرگان و چمران دارد به طوریکه عملکرد ۴ تن در هکتار را به راحتی تضمین می کند.

طبیب غفاری با اشاره به اینکه کشت های تاخیری در اواخر دی و اوایل بهمن ماه کشت می شوند  تصریح نمود: رقم ستاره یک رقم بهاره و بسیار پاکوتاه است ارتفاع آن تا نوک خوشه ۷۵ سانتی متر می باشد در حالیکه ارتفاع رقم چمران ۹۲ سانتی متر است همچنین زمان ظهور سنبله حدود ۹۰ تا ۹۵ روز به طول می انجامد در حالیکه در رقم چمران این دوره تا ۱۱۰ روز طول می کشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این رقم دیر کشت می شود مراحل پر شدن دانه  آن  همزمان با فصلی است که بیماری ها قدرت فعالیت ندارند.

طبیب غفاری با بیان اینکه در حال حاضر ۷ هکتار از این رقم در طبقه مادری در استان کشت شده افزود:۱۶ نقطه از استان در مزارع PVS این رقم مورد آزمایش قرار گرفته که این نقاط در شهرهای هندیجان، ماهشهر، بهبهان، گتوند، حمیدیه، رامشیر، باوی ، کارون ، شوشتر،شوش و هویزه قرار دارند.

وی بر لزوم بازدید کشاورزان و کارشناسان برای پی بردن به ضرورت و اهمیت کشت این رقم در استان تأکید کرد.  

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.