jahad_header (5)

کشت برنج به روش قطره ای در رامهرمز

کشت برنج به روش قطره ای در رامهرمز

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز از کشت الگویی برنج به روش قطره ای در سطحی معادل ۵ هکتار برای اولین بار در شهرستان خبر داد.

فرشاد مهرابی ارقام برنج كشت شده در اين طرح را چمپاي محلي و گوهر عنوان و اظهار داشت: استفاده از اين روش مزاياي زيادي داشته كه ميتوان به صرفه جويي حدود ۸۰ درصد مصرف آب اشاره كرد.

مهرابی افزود: در روش كشت سنتي (غرقابی)، بیش از ۳۵ هزار متر مكعب آب در هکتار مصرف مي‌شود اما در اين روش ميزان آب مصرف شده در هر هكتار حدود هفت هزار و ۵۰۰ متر مكعب است كه حدود يك پنجم روش سنتي می‌باشد.

وي ادامه داد: يكي ديگر از مزاياي اين نوع كشت، كاهش هزينه توليد محصول بوده، به اين صورت كه دوره خزانه‌گيري و نشاء‌كاري كه در روش متداول كشت برنج كه حدود ۴۵ روز وقت مي‌برد و هزينه مالي زيادي را جهت كشت نشاء، نگهداري از آن متوجه كشاورز مي‌كند، حذف شده كه در صرفه‌جويي در مصرف آب نيز تاثير بسزايي دارد.

مهرابی  تغذيه يكنواخت محصول و كاهش مصرف سم و كود را از ديگر مزاياي طرح خود عنوان كرد و به کشاورزان شهرستان توصیه به تغییر الگوی کشت سنتی به سمت کشتهای مدرن با بهره وری آب بیشتر نمود.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.