jahad_header (5)

کشتارگاه دام ،پالایشگاه تامین گوشت بهداشتی جامعه

کشتارگاه دام ،پالایشگاه تامین گوشت بهداشتی جامعه

مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و حیوان، همواره بهداشت عمومی جامعه را تهدید می‌کند و راه جلوگیری از بروز و انتشار آنها اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در دامداری‌ها، میادین دام، کشتارگاه‌های دام و مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی است.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:  چهل و یکمین کمیته ساماندهی کشتارگاههای دام استان به ریاست دکتر محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با حضور مدیرکل دامپزشکی استان، تمامی اعضای استانی و تعدادی از فرمانداران و شهرداران شهرستانی، با موضوع رفع موانع و مشکلات کشتارگاههای صنعتی و بهسازی کشتارگاه های سنتی دام برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی و دبیر کمیته استانی ساماندهی کشتارگاههای دام  گفت: به موازات تامین امنیت غذایی، تضمین ایمنی، بهداشت و سلامت آن نیز اجتناب ناپذیر است.

عسکری فرد ادامه داد: کشتارگاه دام یک پالایشگاه تامین گوشت بهداشتی جامعه است و ساماندهی و رفع نواقص ساختاری و بهداشتی آن، یک مقدمه بسیار ضروری برای موفقیت نظارت بهداشتی دامپزشکی می‌باشد و زمینه پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را فراهم می آورد.

وی با اشاره به این که بالغ بر ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناسایی شده است اظهار داشت: برخی از این بیماری ها مانند هاری و تب کریمه کنگو در صورتیکه وارد فاز بالینی خود شوند باعث مرگ و میر در جامعه انسانی میگردد و هیچ گونه راه درمانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و حیوان، همواره بهداشت عمومی جامعه را تهدید می‌کند و راه جلوگیری از بروز و انتشار آنها اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در دامداری‌ها، میادین دام، کشتارگاه‌های دام و مراکز توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی است.

در ادامه محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، با اشاره به این که خط قرمز همه ما سلامت و بهداشت جامعه است گفت: تمام تلاش این کمیته این است که گوشت استحصالی در کشتارگاه ها به صورت کاملا سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد و در این مسیر تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

خانچی در خصوصی کشتارهای غیر مجاز دام موجود در سطح استان و برخی شهرهای خوزستان اظهار داشت: استفاده از قوه قهریه بایدآخرین راهکار ما باشد و در این خصوص با همکاری تمامی دستگاههای مرتبط می بایست نسبت به انجام فرهنگ سازی در خصوص مضرات استفاده از گوشت کشتار غیرمجاز دام اطلاع رسانی نمود و آحاد جامعه با خطرات ناشی از کشتار غیر مجاز آگاه گردند.

در ادامه این جلسه، ضمن بررسی وضعیت کشتارگاههای دام استان، در خصوص تاسیس ۲ کشتارگاه دام تمام صنعتی جدید در سطح استان خوزستان، بهسازی و نوسازی پیش سرد در ۹ کشتارگاه سنتی دام، ایجاد خط ریل هوایی در کشتارگاههای سنتی و سایر الزامات بهداشتی، مصوباتی در سطح استانی صورت پذیرفت.

شایان ذکر است استان خوزستان دارای ۴ کشتارگاه صنعتی و ۱۸ کشتارگاه سنتی دام می باشد که با برنامه ریزی برای رفع نواقص ساختاری و ارتقای شاخص های بهداشتی در آنها، می توان سلامت گوشت و آلایش‌های خوراکی استحصال شده از دام را تضمین نمود.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.