jahad_header (5)

کاهش هزینه تولید میوه و سبزیجات خشک با خشک‌کن خورشیدی

 کاهش هزینه تولید میوه و سبزیجات خشک با خشک‌کن خورشیدی

 عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: خشک‌کن‌های خورشیدی مزیت مهمی در صنعت خشک‌کنی به‌حساب می‌آید از طرفی قیمت بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های خشک کنی مکانیزه که از سوختهای فسیلی استفاده می‌کنند، دارند.

 به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، جعفر حبیبی اصل اظهار داشت: استان خوزستان در طول سال روزهای آفتابی زیادی دارد و تابش خورشید در آن ظرفیت بسیار خوبی برای بهره‌برداری‌های مختلف

است. این در حالی است هنوز آن‌گونه که باید از این انرژی خدادادی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه  یکی از روش‌های استفاده از انرژی خورشیدی، خشک کردن محصولات کشاورزی است افزود: خشک‌کن‌های خورشیدی محصولات را به طور یکنواخت و بهداشتی خشک می‌کنند که مزیت مهمی در صنعت خشک‌کنی به‌حساب می‌آید از طرفی قیمت بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های خشک کنی مکانیزه که از سوختهای فسیلی استفاده می‌کنند، دارند.

 حبیبی اصل استفاده از خشک‌کن‌های خورشیدی کابینتی را به‌عنوان یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و کارآمد برای خشک کردن میوه‌ها و سبزیجات در خانه معرفی کرد که این امکان را می‌دهند در تمام فصول سال، محصولات باکیفیت تولید  شود.

 وی با اشاره به مزایای استفاده از خشک‌کن‌های خورشیدی اظهار داشت: استفاده از این نوع خشک‌کن‌ها علاوه بر کمک به کاهش مصرف انرژی، به بهبود کیفیت خشکبار نیز منجر می‌شود؛ این نوع خشک‌کن‌ها به‌راحتی در هر فضای آفتاب‌گیر مانند حیاط منزل یا پشت‌بام قابل‌نصب بوده و نیازی به منابع انرژی خارجی مانند برق یا گاز

ندارند.

 حبیبی اصل تأکید کرد: در این روش، میوه‌ها و سبزیجات بدون آلودگی و گرد و غبار که در روش‌های سنتی خشک کردن در هوای آزاد دیده می‌شود، خشک می‌شوند و ازآنجاکه این دستگاه از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند، هزینه‌های جاری آن بسیار کم است، و همین امر آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده خانگی تبدیل کرده است.

 وی یکی دیگر از مزایای این دستگاه را ایجاد فرصتی برای کسب درآمد خانگی دانست و تصریح کرد: می‌توان با استفاده از این خشک‌کن‌ها محصولات خشک شده باکیفیت تولید کرد.

حبیبی اصل تصریح کرد: این تکنولوژی ساده و مقرون‌به‌صرفه، بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال راه‌های پایدار و دوستدار محیط‌زیست برای خشک کردن مواد غذایی در منزل خود هستند.

 شایان ذکر است یک نمونه خانگی خشک‌کن خورشیدی توسط عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ساخته و مورد ارزیابی قرار گرفت. این دستگاه به طور ویژه برای استفاده در منازل طراحی شده تا افراد بتوانند بدون نیاز به فناوری‌های پیچیده و پرهزینه، به تولید مواد غذایی سالم و

طبیعی بپردازند.

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.