jahad_header (5)

کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها با خشکه کاری برنج

کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها با خشکه کاری برنج

 

با حضور محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، جمعی از کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان کارگاه هفته انتقال یافته‌های خشکه‌کاری برنج در ایستگاه تحقیقاتی شاوور برگزار شد.

 به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، به‌منظور ترویج آخرین یافته‌های تحقیقاتی در موضوعات آبیاری و زهکشی، تغذیه گیاه، آفات و بیماری‌ها، علف‌های هرز، هوشمندسازی، مدیریت آماده‌سازی بستر و مدیریت بقایا پس از برداشت، کارگاه هفته انتقال یافته‌های خشکه‌کاری برنج در ایستگاه تحقیقاتی شاوور برگزار شد.

 در این کارگاه آموزشی علیرضا جعفرنژادی محقق بخش خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به‌ضرورت کاربرد اصولی کودهای شیمیایی و عناصر غذایی برای گیاه برنج اظهار داشت: تقسیط مقدار مناسب کودهای نیتروژنی (اوره) و استفاده از کودهای ریزمغذی به‌ویژه روی به‌صورت پایه و محلول‌پاشی این عنصر در زمان شکم خوش از مهم‌ترین اقدامات در جهت افزایش عملکرد و بهره‌وری است.

 وی در ادامه نقش، مقدار و زمان مصرف کودهای فسفری و پتاسیمی و اهمیت آنها را مورد تأکید قرار داد.

 در ادامه محققان بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز مهم‌ترین چالش‌های استان از نظر آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع برنج را کرم‌های طوقه بُر آگروتیس، آبدزدک‌ها، موش‌ها، بیماری لکه قهوه‌ای و رشد علف‌های هرز نظیر سُوروف ها، اویارسلام، کتان هندی، عروسک پشت پرده و خارشتر برشمردند و برای مهار این عوامل استفاده از بذور ضدعفونی شده با سموم قارچ‌کش و حشره‌کش، رعایت تناوب زراعی، علف‌کش‌های پیش رویشی و پس رویشی، کشت روی پشته و استفاده از کولتیواتور را از جمله راهکارهای مدیریتی آن‌ها دانستند.

 علاوه بر مطالب ارائه شده، کشاورزان و کارشناسان از محل اجرای پروژه پژوهشی تأثیر زهکشی کنترل‌شده در مزارع برنج بازدید کردند.

ورجاوند محقق بخش فنی و مهندسی مجری پروژه، در این باره گفت: این پروژه به بررسی اثرات زهکشی کنترل‌شده بر عملکرد سه رقم برنج (عنبربو پاکوتاه، پابلند و چمپا) پرداخته و همچنین تأثیر آن بر کمیت و کیفیت زهاب تولیدی، نیاز آبی و حجم آب آبیاری مزرعه را تحلیل می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در این مطالعه، سه تراز مختلف کنترل آب زیرزمینی مورد بررسی قرار گرفته تا اثرات آن بر کیفیت خاک و رشد این محصول نیز بررسی شود.

 ورجاوند این پروژه را به‌عنوان گامی نوین در بهبود مدیریت منابع آبی و افزایش بهره‌وری کشاورزی ارزیابی کرد.

 حبیبی محقق بخش فنی مهندسی با اشاره به روش‌های مختلف کشت برنج گفت: یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در تولید برنج، استفاده از روش‌های نوین کاشت، مانند خشکه‌کاری بذر است. در این روش کاشت، بذر خشک در یک بستر خشک کشت می‌شود.

وی افزود: از مزایای خشکه‌کاری برنج، می‌توان کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها، یکنواختی سبزشدن مزرعه و بهره‌گرفتن از الگوی کاشت روی پشته است.

 با هدف بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی، عزیزی محقق بخش فنی و مهندسی مرکز، دستگاه اندازه‌گیر نیاز آبی گیاهان که با امکانات داخلی طراحی و ساخته شده را به کشاورزان و کارشناسان معرفی کرد،

وی در این باره گفت: این دستگاه با استفاده از پارامترهای اقلیمی نظیر دما، رطوبت و میزان تبخیر، به‌صورت دقیق نیاز آبی گیاهان را محاسبه کرده و زمان مناسب برای آغاز آبیاری را به کشاورزان اطلاع می‌دهد به‌این‌ترتیب با این فناوری، کشاورزان قادر خواهند بود علاوه بر بهینه‌سازی مصرف آب، عملکرد مزارع خود را نیز بهبود بخشند.

 عزیزی سازنده دستگاه، در ارتباط با ویژگی‌ها و کارایی این فناوری اظهار داشت: این دستگاه می‌تواند نقش مهمی در مدیریت منابع آب کشاورزی به‌خصوص در شرایط کم‌آبی و تغییرات اقلیمی که نیاز به استفاده بهینه از منابع آبی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود ایفا کند.

 وی تصریح کرد: این دستگاه دیجیتال، با قابلیت‌هایی همچون اندازه‌گیری لحظه‌ای و اعلام هشدارهای به‌موقع، می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا از هدررفت آب جلوگیری شود و گیاهان خود را باتوجه‌به نیاز واقعی آبیاری کنند.

 در پایان کردونی محقق بخش تحقیقات علوم دامی مرکز در ارتباط با بقایای مزارع برنج اظهار داشت: باتوجه‌ به تولید مقادیر قابل توجهی کاه و کلش برنج در استان، کشاورزان برای رهایی از بقایای تولید شده اقدام به آتش‌زدن آن‌ها می‌کنند که علاوه بر آلودگی محیط‌زیست موجب هدررفت یک منبع غذایی ارزان‌قیمت می‌شود که می‌تواند در تغذیه دام‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد. محقق بخش علوم دامی خاطرنشان کرد می‌توان این تهدید محیط‌زیست را با استفاده صحیح تبدیل به یک فرصت کرد.

وی اضافه کرد: کاه و کلش برنج جهت تغذیه دام دارای پنجاه‌درصد ارزش غذایی کاه گندم است و در صورت عمل‌آوری با اوره می‌توان ارزش غذایی آنرا در حد کاه گندم رساند. وی در ادامه روش عمل‌آوری کاه و کلش با استفاده از کود اوره را توضیح داد.

کردونی افزود: در صورت استفاده از این علوفه در تغذیه دام لازم است برخی نکات موردتوجه قرار گیرد. کاه و کلش برنج حاوی سیلیس زیادی است و در صورت استفاده از آن در تغذیه دام به مقدار زیاد و مدت طولانی، امکان دارد به کلیه‌های دام آسیب رساند، به همین دلیل توصیه می‌شود به‌صورت محدود و ترجیحاً در تغذیه دام‌های پرواری مورداستفاده قرار گیرد.

 گفتنی است این کارگاه آموزشی در تاریخ پانزدهم مهر با حضور محققان مرکز، جمعی از کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.