jahad_header (5)

چغندر قند خوزستان آماده سرمایه گذاری99/02/01

چغندر قند خوزستان آماده سرمایه گذاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر آمادگی کشت ۳۰ هزار هکتار چغندرقند را در استان دارند اما به دلیل ظرفیت محدود کارخانجات قند فعلا امکان کشت این میزان از اراضی وجود ندارد .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رئیس سازمان گفت: از جمله مزایای چغندر قند می‌توان به تناوب زراعی، مصرف یک سوم آب در هکتار نسبت به چغندرقند بهاره، حاصلخیزی و بهبود خاک و همچنین افزایش عملکرد یک تن در هکتار محصول بعد اشاره کرد.

کیخسرو چنگلوایی با بیان این که به ازای کشت هر یک هکتار چغندرقند معادل یک هکتار ذرت و جو علوفه تولید می‌شود افزود: این گیاه علاوه بر چند منظوره بودن، محصولی اقتصادی بوده و کشت آن درآمد قابل توجهی را نصیب کشاورزان می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال زراعی ۹۹-۹۸، محصول چغندرقند در سطح ۱۳ هزار و ۳۰۰ هکتار کشت شد که این میزان نسبت به سال زراعی قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است و امسال عملکرد محصول به ۷۸ تن در هکتار با عیار بین ۱۵ تا ۱۷ درصد می رسد.

چنگلوایی همچنین با بیان این مطلب که کشت چغندرقند مورد استقبال کشاورزان استان قرار گرفته خاطرنشان کرد: کشاورزان خوزستانی در حال حاضر آمادگی کشت ۳۰ هزار هکتار چغندرقند را در استان دارند اما به دلیل ظرفیت محدود کارخانجات قند فعلا امکان کشت این میزان از اراضی وجود ندارد که برای رفع این مشکل همزمان کاخانجاتی در استان در حال احداث و تعدادی نیز در شرف آغاز کار احداث هستند.

وی پیش‌بینی کرد با توجه به وجود آب، خاک، اقلیم مناسب و دانش فنی روز، سطح زیر کشت  چغندر قند استان به ۸۰ هزار هکتار در افق ۱۴۱۰ برسد که در آن برهه زمانی و با این میزان سطح زیر کشت به ۱۰ کارخانه قند ۱۰ هزار تنی نیاز است.

چنگلوایی اظهار داشت: در این راستا و با توجه به اینکه در زمینه صدور مجوز، اعطای زمین و تسهیلات با محدویتی مواجه نیستیم از همه سرمایه‌گذارانی که علاقمند برای سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند دعوت می‌شود.    

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.