jahad_header (5)

پیش بینی تولید 80 تن چای ترش در خوزستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به خواص دارویی متعدد گیاه چای ترش گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۸۰ تن چای ترش از سطح ۱۸۵ هکتار از مزارع استان برداشت شود.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، محمد حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان گفت: گیاه دارویی چای ترش یا چای مکی با نام انگلیسی(Roselle) و نام علمی (Hibiscus sabdariffa) از خانواده پنیرک و بومی مناطق مرکزی و غرب آفریقا و همچنین جنوب شرق آسیا از جمله نواحی شمال شرقی هندوستان است و امروزه در اغلب کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان کاشته می شود که در سراسر جهان رشد می کند.

وی با بیان این مطلب که چای ترش در خوزستان گياهي يكساله و شاخه دار است افزود: این گیاه داری ارتفاع حدود ۶۴-۳۰۰ سانتیمتر است كه از قسمت هاي خشك شده كاسبرگ گياه كه به رنگ قرمز پر رنگ است و طعمي ترش و شيرين دارد به عنوان نوشيدني سرد و گرم استفاده مي شود.

حسنی نسب در ادامه با بیان اینکه این گیاه به طور سنتی در گذشته به عنوان غذا، نوشیدنی گرم و سرد و طعم دهنده در صنایع غذایی و به عنوان داروی گیاهی استفاده می شده است اظهار کرد: طعم ترش اين گياه به دليل وجود مقدار زيادي اسيد سيتريك بوده و حاوي مقدار زيادي ويتامين ث و سرشار از ريبوفلاوين، نياسين،كلسيم و آهن است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: این گیاه از طریق بذر و بطور مستقیم کشت شده و در طول تابستان رشد رویشی خود را طی می کند و بهترین تاریخ کشت آن در خوزستان اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه (بلافاصله پس از برداشت گندم) است که در اوایل مهرماه با کاهش دما وارد فاز زایشی شده و غنچه های گل ظاهر می شود و پس از شکفته شدن تا زمان برداشت کاسبرگ شروع به حجیم شدن می کند.

وی با بیان این مطلب که محصول چای ترش کاسبرگ است افزود: کشت و تولید این گیاه علاوه بر داشتن خواص درمانی بالا و استفاده عمده آن به صورت دمنوش، در صنایع غذایی، کاغذ سازی و.. هم کاربرد دارد.

حسنی نسب به خواص متعدد این گیاه دارویی اشاره و بیان کرد: دمنوش این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفراوی و همچنین آرامش دهنده است .و برعکس چای معمولی که باعث دفع آن می شود چای ترش از منابع غنی آهن محسوب می شود.

وی گفت: کاسبرگ تازه نیز در تهیه سالاد، پخت کیک، پودرهای خوراکی، شیرینی و سس نیز استفاده می شود، علاوه بر کاسبرگ دانه های آن نیز از خواص دارویی برخوردار است و الیاف به دست آمده از ساقه چای ترش نیز درصنعت نساجی نخ و ریسمان استفاده می شود که به دلیل دارا بودن فیبر و میزان سلولز بالا در صنعت کاغذ سازی هم اهمیت بسزایی دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که چای ترش در استان خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی، خاک، نیروی انسانی و بازار داخلی و دسترسی به بازارهای خارجی می تواند بستر مناسبی جهت تولید و اشتغال فراهم آورد گفت: فرهنگ سازی جهت افزایش مصرف این گیاه در سبد نوشیدنی های اقشار مختلف جامعه قطعا نقش مهمی در رونق اقتصادی این محصول خواهد داشت.

وی بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ چای ترش در ۱۰ شهرستان استان در سطح ۱۸۵ هکتار کشت شد که این میزان در مقایسه با سال گذشته رشدی بسیار چشمگیری و حدود ۳.۵ درصدی داشته است.

حسنی نسب در خاتمه گفت: پیش بینی می شود از سطح باغات چای ترش ۸۰ تن محصول برداشت شود.

شایان ذکر است، این افزایش قابل توجه نتیجه اقدامات مدیریت باغبانی در زمینه ترویج ، تامین و توزیع بذر رایگان و تخصیص اعتبار از محل اعتبارات استانی به شهرستان ها بوده است.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.