jahad_header (5)

پیشگیری از بیماری ها در خوزستان با کنترل بیولوژیک آفات97/11/9

 

 

پیشگیری از بیماری ها در خوزستان با کنترل بیولوژیک آفات

در بیش از ۷۰ هزار هکتار از مزارع استان کنترل بیولوژیک علیه آفات انجام شده است.

بنا به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: با ظهور سموم شیمیایی مختلف و تولید و عرضه آن، تشویق کشاورزان به استفاده بیش از حد سموم روز به روز بر وسعت سمپاشی علیه آفات نباتی افزوده شده و به علت تأثیر سریع سموم کنترل در آفت و مصرف آسان آن ، بدون آینده نگری و توجه به اثرات سوء مخرب آن بر محیط زیست و انسان ، مصرف سموم شیمیایی بیش از حد صورت گرفته است.

محمد قاسمی نژاد افزود: درمدت زمان کوتاهی آثار سوء مصرف بی رویه سموم شیمیایی بر روی انسان و سایر جانداران، آبها و محیط زیست آشکار گردیده و ضمن از بین رفتن حشرات مفید و دشمنان طبیعی آفت و مقاوم شدن آفات نباتی مقابل سموم نه تنها انسان در کنترل آفات موفق نشده بلکه سلامتی انسان ها نیز به خطر افتاده است و با آثار باقیمانده غیر مجاز سموم روی محصولات کشاورزی روز به روز بر شمار قربانیان سموم شیمیایی افزوده شده و بیماری های صعب العلاج نظیر سرطان، نازایی ها و مسمومیت های حاد و مزمن و ... از پیامدهای استفاده بی رویه از سموم بوده است.

وی ادامه داد: در استان برنامه مبارزه بیولوژیک با آفات در سال ۹۷ با تکثیر و رهاسازی حشره مفید زنبور تریکوگراما، هابروبراکون و پلاتی تلنموس در قالب عقد قرار داد با ۸ واحد تولید حشرات مفید بخش خصوصی  انجام گرفت.

قاسمی نژاد با بیان اینکه کنترل بیولوزیک در ۷۹ هزار و ۸۷۶ هکتار از مزارع استان صورت گرفته تصریح نمود: این مبارزه جهت کنترل آفات کرم غوزه پنبه (هلیوتیس) برگخوار چغندرقند و ساقه خوار ذرت و نیشکر در محصولاتی مانند گوجه فرنگی، لوبیا، یونجه، چغندرقند، ذرت و نیشکر انجام گرفته است.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.