jahad_header (5)

پژوهش و فناوری پیشران تولید و بهره وری برای رسیدن به امنیت غذایی

 

پژوهش و فناوری پیشران تولید و بهره وری برای رسیدن به امنیت غذایی

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خوزستان گفت: رسالت اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، تولید دانش بومی از طریق انجام پژوهش های کاربردی و انتقال و رسوخ دانش به عرصه های تولید است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش که در نمایشگاه بین المللی خوزستان برپا شده است گفت: تنوع آب  و هوایی استان خوزستان نقش بسیار مهمی در جغرافیای گیاهی و تقویم زراعی دارد به طوریکه در یک سال می توان سه فصل زراعی داشت.

سید بهرام اندرزیان افزود: تنوع گیاهی ، متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق موجب پیدایش گونه های متنوع گیاهی به ویژه گیاهان دارویی در استان شده است.

وی اضافه کرد: وجود منابع طبیعی و حوزه های آبخیز وسیع در استان که ظرفیت فوق العاده ای را برای توسعه زندگی عشایری و مسالمت آمیز با طبیعت رقم زده است.

اندرزیان با بیان اینکه جمعیت زیادی از دام های سبک و سنگین ، طیور و آبزیان در استان وجود دارد اظهار داشت: در سال ها اخیر به علت کاهش بارش ها در بالا دست ، آب  مخازن سدهای استان کاهش یافته و باعث بروز کم آبی و خشکسالی در استان شده است به طوریکه در بعضی از مناطق کشت گیاهان زراعی را محدود و حتی در بعضی مناطق ممنوع کرد از سوی دیگر به دلیل عدم رعایت اصول علمی و بکارگیری دانش فنی ، بهره وری از این منابع آب محدود و ارزشمند نیز بسیار پایین است.

وی ادامه داد: متاسفانه در غالب مناطق استان خوزستان به ویزه در مناطق شیب دار و حوزه های آبخیز، شاهد فرسایش شدید آبی و از بین رفتن خاک هستیم. در دشت ها نیز به علت رعایت نشدن الگوی کشت و تناوب زراعی مناسب حاصلخیزی خاک یک روند کاهشی دارد.

اندرزیان اضافه کرد: علی رغم وجود منابع و تنوع گونه ای گیاهی و درختی در استان (گیاهان دارویی – خوراکی) به علت نداشتن دانش فنی کافی، به شیوه های نامناسبی از این منابع بهره برداری میشود، بطوریکه متاسفانه بعضی از گونه ها ی ارزشمند در حال انقراض هستند.

وی به عدم بهره برداری مناسب از حوزه های آبخیز نیز اشاره و تصریح کرد: با مدیریت آبخیزداری در حوزه های آبخیز بالادست سدها، علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و ورود رسوب به مخازن سدها، ظرفیت مناسبی برای بهره برداری از آن و کمک به رشد اقتصادی ذینفعان دارد که متاسفانه توجه کافی به این مقوله نمی شود.

اندرزیان افزود: به منظور رفع چالشهای مذکور و حل مسائل موجود برای دستیابی به توانمندی های استان، راهکارهایی کارامد و اثربخش هستند که مبتنی بر دانش و حاصل از پژوهش باشد.

وی با بیان اینکه پژوهش و فناوری پیشران تولید و بهره وری برای رسیدن به امنیت غذایی است اضافه کرد: رسالت اصلی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، تولید دانش بومی از طریق انجام پژوهش های کاربردی و انتقال و رسوخ دانش به عرصه های تولید است.

اندرزیان ادامه داد: در شرایط فعلی در حوزه کشاورزی استان چالش اصلی تولید، پائین بودن نرخ انتقال دانش به مزارع کشاورزی است، اگر چه به اندازه کافی دانش فنی و یافته در این حوزه وجود دارد در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان ،دانش و یافته های خیلی محدودتری هم برای حفظ و هم بهره برداری از منابع طبیعی داریم و مضاف بر اینکه فقر دانش فنی در عرصه های منابع طبیعی نیز مشهود است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت:  ضرورت دارد که در این بخش تلاش بیشتری داشته باشیم ،چشم انداز مرکز برای آینده، تعریف پروژه های تحقیقاتی و فناوری محور برای حل چالش های موجود و نوظهور در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی است تا با دستیابی به دانش و فناوری جدید مسائل پیش رو را حل نماید.

سید بهرام اندرزیان تصریح کرد: باید بر توسعه کمی و ارتقاء کیفی آموزش های تخصصی در سطوح مختلف اعم از مدیران، کارشناسان و بهره برداران فعلی و کشاورزان آینده (دانش آموزان کشاورزی)برای تسریع و افزایش ضریب نفوذ دانش به عرصه های تولید با حضور بیش از پیش محققان در عرصه های تولید تاکید شود.

وی مهمترین محدودیت های موجود برای دستیابی به اهداف پیشرو را کمبود نیروی انسانی متخصص در مرکز و تمایل شدید نیروهای غیربومی برای انتقال به استانهای دیگر و کمبود شدید اعتبارات برای انجام پروژه های تحقیقاتی و آموزش های تخصصی عنوان کرد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.