jahad_header (5)

پایان طرح واکسیناسیون بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در هندیجان

پایان طرح واکسیناسیون بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در هندیجان

رئیس اداره دامپزشکی هندیجان: بالغ بر ۶۰ هزار راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، محمد نری میسا اظهار داشت: عملیات

واکسیناسیون رایگان و فراگیر ایمن سازی حدود ۶۰ هزار راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بیش از ۵۰ واحد اپیدمیولوژیک و با پوشش صددرصدی در شهرستان هندیجان پایان یافت .

وی افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر دار بین گوسفند و بز است که این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز را دارا می باشد و اغلب در مکان‌هایی شیوع پیدا می کند

که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی قرار گیرند و یا از آبشخورهای مشترک استفاده کنند.

نری میسا هم چنین عامل  این بیماری  را موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده عنوان و بیان کرد: بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی هندیجان هم چنین گفت: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

وی در پایان افزود: همه‌گیری PPR بر اساس کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل ا و موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون است که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.