jahad_header (5)

واکسیناسیون رایگان بیماری نیوکاسل در طیور بومی گتوند

واکسیناسیون رایگان بیماری نیوکاسل در طیور بومی گتوند

طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در شهرستان گتوند به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:  سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان گتوند اظهارکرد: با پایان  طرح  واکسیناسیون رایگان نیوکاسل طیوربومی ، تعداد ۴۵ هزار قطعه طیور بومی شامل مرغ، خروس، کبوتر و بوقلمون به روش آشامیدنی واکسینه گردید.

هادی احمدفخرالدین بیان کرد: این عملیات با اولویت روستاهای پر خطر و پر جمعیت به منظور جلوگیری از سرایت به مرغداری‌های صنعتی و کمک به معیشت جامعه روستایی به صورت رایگان انجام شد.

وی اظهار داشت: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی و کشنده در پرندگان می‌باشد که قابل انتقال به انسان نیست و در پرندگان با علائم تنفسی (تنگی نفس، سرفه)، نشانه‌های عصبی (افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، به دور خود چرخیدن)، و علایم گوارشی ( اسهال سبز) بروز می‌کند.

وی با بیان  اینکه شیوع این بیماری می‌تواند در مدت زمان کوتاه تلفات زیادی در پی داشته و خسارت زیادی را به صنعت طیور وارد کند، ادامه داد: مهمترین اصل در پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون گله‌های صنعتی و بومی است .

شایان ذکر است نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.