jahad_header (5)

همگرایی ، انتقال سریع دانش و فناوری های جدید با طرح ملی گندم بنیان در خوزستان98/11/12

 

همگرایی ، انتقال سریع دانش و فناوری های جدید  با طرح ملی گندم بنیان در خوزستان

اجرای طرح ملی گندم بنیان همگرایی ، انتقال سریع دانش و فناوری های جدید به کشاورزان به دنبال خواهد داشت .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان از آغاز پایش مزارع طرح ملی گندم بنیان در استان با هدف بررسی وضعیت عوامل زیان رسان و ارتقاء کیفی تغذیه مزارع گندم خبر داد.

محمد قاسمی نژاد هدف از این امر را افزایش ضریب نفوذ دانش فنی به مزارع با حضور تیم های مشترک محققان و کارشناسان اجرایی در محل اجرای طرح عنوان کرد.

وی اضافه کرد: همزمان با حضور تیم های پایش و بررسی مزارع ، توصیه های لازم در خصوص اقدامات اجرایی مورد نیاز در زمینه کنترل عوامل زیان رسان از جمله مبارزه ب علف های هرز و بیماری ها و آفات ، تغذیه متعادل و تکمیلی و مدیریت آبیاری به کشاورزان ارائه خواهد شد.

قاسمی نژاد زمینه های اصلی این پروژه را به نژادی و نظام بذر، کشاورزی حفاظتی و استفاده از مواد جدید و انتقال تکنولوژی برشمرد و اظهار داشت: همزمان با اجرای پروژه شاهد تغییر رفتار کارشناسان اجرا و در نهایت بهره برداران به دلیل همگرایی فوق العاده مثلث تحقیقات ، اجرا و کشاورز هستیم که نتیجه آن همگرایی ، انتقال سریع دانش و فناوری های جدید به کشاورزان خواهد بود .

وی ادامه داد: در سال اول ماشین آلات جدید ، بذور مواد و تکنولوژی های جدید به طرح های در حال اجرا وارد شد که این امر اشتیاق کشاورزان برای توسعه بیشتر طرح را به دنبال داشته است.

قاسمی نژاد تصریح نمود: طرح ملی گندم بنیان با عنوان پروژه ایران- سیمیت در سال ۹۸ در فاز تحقیقاتی ، در سال ۹۷ در فاز آموزشی ترویجی با ۴ پلاتفرم آغاز گردید و در سال جاری در فاز توسعه با مشارکت کشاورزان ۱۲ شهرستان در سطح ۱۸ هزار هکتار اجرایی شد.

وی ابراز امیدواری کرد با استمرار این طرح شاهدحفظ منابع آب و خاک ، افزایش عملکرد، کاهش هزینه های تولید و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان و افزایش تولید گندم به دوو نیم میلیون تن و خرید گندم به میزان ۲ میلیون تن خواهیم بود.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.