jahad_header (5)

همفکری جهت حل مشکلات قوانین امور اراضی در کشور97/2/8

 

همفکری جهت حل مشکلات قوانین امور اراضی در کشور

رؤسای جهاد کشاورزی منطقه ۲ کشور از مشکلات امور اراضی در استان های خود سخن گفتند.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: در همایش رؤسای جهاد کشاورزی منطقه ۲ کشور که در اهواز برگزار گردید مسائل مربوط به رفع تداخلات اراضی و قانون حفظ کاربری اراضی بررسی شد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یکی از مشکلات موجود در این حوزه در استان خوزستان را ارزیابی و تحریم اراضی عنوان نمود و افزود: نظارت بر این قوانین بر عهده رؤسای سازمان جهاد کشاورزی گذاشته شده ولی مکانیسم نظارت تعیین نشده است.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه حمایت قضایی مستمر و موثری از همکاران در امور اراضی صورت نمی گیرد اظهار داشت: گاهاً مشاهده شده آراء متناقضی برای یک تغییر کاربری غیر مجاز برای دو مورد مشابه صادر شده است.

وی بالا بودن قیمت زمین در شهرک های صنعتی را از دیگر مشکلات عنوان نمود که در صورت پایین آوردن بهای آن باعث خواهد شد افراد به سمت سرمایه گذاری در این شهرک ها روی بیاورند.

در ادامه غریب قلعه تکی رییس سازمان جهاد کشاورزی چهار محال بختیاری درخواست نمود شرکت های مهندسین مشاور از منابع طبیعی استان تعیین شوند و کمتر از شرکت های غیر بومی استفاده گردد.

شهبازی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: در اطراف شهرهای زلزله زده خانه احداث گردیده است و استانداری بر این موضوع که این مناطق به شهر اضافه شوند تأکید دارد.

آقای زمانی رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان پیشنهاد داد در چارت و برنامه امور اراضی کمیته فنی حقوقی در نظر گرفته شود و  همچنین اظهار داشت: کاداستر باید با منابع طبیعی هم سو و اراضی حریم شهرها هم باید تعیین تکلیف شوند.

دیگر مدیران سازمان جهاد کشاورزی نیز به مسائل و مشکلات مشترکی اشاره نمودند که از آن جمله می توان به اعتبارات کاداستری جهت اصلاحات هندسی نفشه، کمبود نیروی متخصص در امور اراضی، مشکل ثبت اسناد از جهت نبود نقشه ثبتی ، لزوم ساماندهی اراضی کم بازده برای باغ ویلاها، تشکیل کارگروه در سطح استان و شهرستان جهت ساماندهی اراضی، جلوگیری از توسعه بی رویه شهرک ها و شهرها به سمت اراضی کشاورزی اشاره نمود.

 

 

 

رییس سازمان امور اراضی کشور نیز در این جلسه گفت: تجدید نظر در بکارگیری نیروهای ناظر در پهنه بندی مراکز جهاد دهستان ها جهت آموزش ، ترویج و همچنین اطلاع رسانی باعث رضایت بیشتر تولیدکنندگان در این زمینه خواهد شد.

علیرضا اورنگی افزود: طی صحبتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم مقرر گردید قیمت اجاره در اراضی کشاورزی به ۱۰ درصد و اراضی غیر کشاورزی به ۲۰ درصد تغییر یابد.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی مهمترین هدف رفع تداخلات اراضی را رفع دغدغه کشاورزان جهت سنددار شدن و به دنبال آن اخذ تسهیلات و همچنین تولید می داند.

اورنگی ادامه داد: آقای حجتی طی ابلاغ بخشنامه ای به استانداران عدم تخصیص عوارض و ارزیابی زیست محیطی جهت احداث گلخانه را  از آنها خواستار شد.

حیدری نژاد معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی با بیان اینکه تعیین حدود وظیفه ثبت اسناد می باشد افزود: عکس هوایی به تنهایی جهت تعیین مالکیت اراضی کافی نیست.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.