jahad_header (5)

هشدار مسموميت دام با کود مغذي کشاورزي اوره و ساير منابع نيتروژن غير پروتئيني

هشدار مسموميت دام با کود مغذي کشاورزي اوره و ساير منابع نيتروژن غير پروتئيني

اداره کل دامپزشکی استان نسبت به  مسمومیت دام با کود مغذی اوره و یا سایر منابع نیتروژن غیر پروتئینی  در زمان چرای دام هشدار صادر کرد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوستان، اداره کل دامپزشکی استان از دامداران و دامپروران درخواست کرد در زمان چرای آزاد در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی اوره و یا سایر منابع نیتروژن غیر پروتئینی به نکات ذیل توجه فرمایند.

 كود اوره و ساير منابع نيتروژن غير پروتئيني كه در اين فصل از سال به منظور تقويت خاك و غني سازي مزارع كشاورزي از آن استفاده مي شود و در مزارع اغلب با حل كردن مقادير قابل توجهي كود در استخرهاي ذخيره سازي آب، براي كود دهي مزارع اقدام مي شود كه در صورت دسترسي دام ها به اين منابع آبي، مسموميت و در پاره اي مواقع تلفات ناشي از مسموميت در دام ها رخ خواهد داد.

اين مسموميت، نوعي رخداد بيماري حاد در اثر مصرف مقادير بالاي نيتروژن غيرپروتئيني است كه اغلب با تلفات بسيار سريع و گسترده در نشخوار كنندگان همراه مي شود که دام ها پس از مصرف منابع آلوده به كود اوره، علائمي از جمله لرزش عضلاني، تشنج، خروج آب و كف از دهان و بيني و زمين گيري را از خود بروز مي دهند و در نهايت تلف مي شوند.

علائم مسموميت مي تواند ظرف ده دقيقه پس از مصرف و يا بلع اوره رخ دهد و شامل درد شكم ، ايجاد كف در دهان و بيني، لرزش عضلات، ضعف و مرگ بروز کند که براي كاهش موارد مرگ و مير بايد سريعا دام ها را از دسترس منبع كود دور كرده و برای دام هایی كه وضعيت مناسبت تري دارند با مراجعه به مراكز درماني دامپزشكي و انجام پروتكل هاي درماني زير نظر دكتر دامپزشك نسبت به درمان اقدام شود.

 حصول اطمينان دامداران از آلوده نبودن منابع آبي و غذايي دام ها به كودهاي شيميايي و کشاورزان  هنگام استفاده از كودهاي شيميايي نقش موثري در جلوگيري از مسموميت دام دارد لذا دامداران بايد با توجه به سمپاشي باغ ها و مزارع با سموم شيميايي از وضعيت مراتع قبل از ورود دام ها به اين مناطق نيز اطلاع حاصل کنند.

دامداران بايد جهت اجتناب از مصرف آب هاي آلوده به كود اوره كشاورزي در گله هاي دام خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.