jahad_header (5)

نخلداران خرمشهری مراقب کنه گردآلود خرما باشند

نخلداران خرمشهری مراقب کنه گردآلود خرما باشند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر از هشدار به نخلداران در خصوص کنه گردآلود خرما خبر داد .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، یاسر شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت: با توجه به شروع فصل گرما، کاهش رطوبت نسبی هوا و همچنین وجود ریزگردهای محلی و به تناسب مرحله رشدی محصول خرما، شرایط لازم برای شروع فعالیت، تزاید نسل و خسارت کنه‌های گردآلود خرما به تدریج در حال فراهم شدن است.

وی اضافه کرد: کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی، کارشناسان حفظ نباتات و مروجان پهنه‌ها نسبت به بررسی چرخه زندگی و اطلاع رسانی، پیش آگاهی لازم و برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص خسارت و نحوه مدیریت آفت مذکور به باغداران عزیز اقدام می‌کنند و لازم است نخلداران با مشورت کارشناسان اقدام به استفاده از سموم کنند.

شریفی اظهار کرد: این آفت از شیره بافت‌های میوه‌های جوان و بخصوص میوه‌های نارس خرما و همچنین از شیره نباتی برگ‌های جوان نخل تغذیه می‌کند و در اثر تغذیه آن رنگ طبیعی برگ و میوه‌ها تغییر یافته و به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا زرد کمرنگ در می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر تاکید کرد: اندازه میوه‌های آسیب دیده کوچک مانده و با خروج مواد قندی و شیره نباتی از آن پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

وی افزود: کنه‌ها برای حفاظت و انتقال خود از یک نقطه به نقطه دیگر تار می تنند و در زیر تارها به فعالیت می‌پردازند. هنگام طغیان آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند. به دلیل تعدد نسل کنه‌های تارتن و برای پیشگیری از بروز پدیده مقاومت نسبت به کنه‌کش‌ها، نکته بسیار مهم در کنترل مطلوب کنه‌ها، رعایت تناوب در سموم مصرفی است.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.