jahad_header (5)

ممنوعیت ورود پاجوش خرما از مرز شلمچه به کشور

ممنوعیت ورود پاجوش خرما از مرز شلمچه به کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر از ممنوعیت ورود هر گونه پاجوش میوه و برگ خرما و هر گونه اندام گیاهی از مرز شلمچه به داخل کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، یاسر شریفی اظهار کرد: با توجه به اهمیت آفت مخرب قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما و همچنین گزارش آلودگی از کشور عراق لازم است زائران حسینی ممنوعیت انتقال پاجوش و هر گونه اندام گیاهی از کشور عراق را جدی بگیرند.

وی افزود: با توجه به هشدار امسال فائو در خصوص سوسک حنایی خرما و قرار گرفتن در زمره چهار عامل تهدید امنیت غذایی، لازم است اصول قرنطینه رعایت شود.

شریفی ادامه داد: با توجه به تصمصمات اتخاذ شده در خصوص آفت مخرب سرخرطومی حنایی خرما و دستور اکید سازمان حفظ نباتات کشور ورود هر گونه پاجوش خرما به استانهای غیر الوده  به این آفت از جمله خوزستان حتی در صورت اخذ گواهی بهداشت ممنوع است.

وی اظهار داشت: آفت سوسک حنایی خرما علاوه بر آسیب رساندن به درخت خرما می‌تواند درخت موز، کدوئیان، درخت سیب، نیشکر و مرکبات را نیز آلوده کند. معمولاً خسارت این حشره به سادگی قابل مشاهده نیست و تنها زمانی می‌توان متوجه وجود سوسک حنایی خرما شد که برگ‌ها پژمرده می‌شوند یا درخت می‌افتد. همچنین این گیاه عاملی برای ایجاد بیماری‌های باکتریایی و قارچی نیز می‌شوند.

شریفی توضیح داد: مهم‌ترین راه پیشگیری از انتشار این آفت و حفظ قرنطینه آن، عدم انتقال و جا به جایی پاجوش از دیگر مناطق است.

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.