jahad_header (5)

مزیت های خوزستان در مقابله با شیوع بیماری AHPND در مزارع پرورش میگو

مزیت های خوزستان در مقابله با شیوع بیماری AHPND در مزارع پرورش میگو  

رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشکده میگوی کشور با بیان اینکه بیماری AHPND سرمایه‌گذاری در صنعت میگو را به مخاطره انداخته و تاکنون خسارات اقتصادی فراوانی به دست اندرکاران صنعت میگو پرورشی در کشور وارد کرده است، یکی از مزیت های بزرگ استان خوزستان در مقابله با شیوع این بیماری را استفاده از مراکز نرسری و نوزادگاهی بچه میگو در مزارع پرورشی دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، عقیل دشتیان نسب، در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی بیماری های نوظهور در صنعت پرورش میگو با تاکید بر AHPND در شهرستان آبادان با حضور مدیران، بهره برداران، کارشناسان بخش خصوصی و دولتی، ضمن اشاره به تاریخچه شیوع بیماری گفت: این بیماری اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در چین مشاهده شد و خیلی سریع به کشورهای منطقه گسترش یافت و خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی به صنعت میگوی کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ویتنام، مالزی، تایلند وارد کرد.

وی اظهار کرد: بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس AHPND مهمترین بیماری غیرویروسی میگوهای پرورشی است که با خصوصیاتی نظیر تلفات شدید طی ۳۵ روز اول پرورش مشخص می شود و پیش از تشخیص علت اصلی به مرگ زودرس شناخته می شد.

دشتیان نسب با اشاره به روند شیوع بیماری در داخل کشور تصریح کرد: این بیماری در سال ۱۴۰۱ در استان هرمزگان برای اولین بار بروز کرد و تولید این استان را به کمتر از نصف تقلیل داد و سپس در اواسط دوره پرورش یکی از مجتمع های پرورش میگوی استان بوشهر را درگیر کرد اما سایر مجتمع ها بدون بروز بیماری دوره پرورش را با تولید بیش از ۴۰ هزار تن با موفقیت به پایان رساندند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ این بیماری به صورت گسترده تر در استان بوشهر بروز کرد و تولید این استان را به ۲۴ هزار تن کاهش داد، متأسفانه استان هرمزگان نیز در سال ۱۴۰۲ دوباره درگیر بیماری شد و تولیدات این استان به نصف میزان تولید در سال ۱۴۰۰ نیز نرسیده است.

دشتیان نسب با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ نیز مجددا این بیماری در برخی مزارع این دو استان شیوع پیدا کرده است اظهار کرد: این بیماری سرمایه‌گذاری در صنعت میگو را به مخاطره انداخته است و تاکنون خسارات اقتصادی فراوانی به دست اندرکاران صنعت میگو پرورشی در کشور وارد کرده است.

وی اقدامات پژوهشکده میگوی کشور جهت پیشگیری از این بیماری را برگزاری کارگاه های آموزشی- ترویجی، انتقال یافته ها، چاپ و انتشار مقالات علمی-تحقیقاتی و برگزاری نشست های تخصصی به منظور افزایش آگاهی بهره‌برداران عنوان کرد.

دشتیان نسب رئیس پژوهشکده میگوی کشور افزود: علاوه بر این تولید کیت تشخیص بیماری و تولید مولدین عاری از بیماری از دیگر اقدامات پژوهشکده در این زمینه است.

وی با بیان اینکه باکتری حامل پلاسمید با تولید سم بسیار کشنده بوده و در شرایط پرورش فعلی در استخرهای خاکی بسیار سریع تکثیر یافته و با توجه به مشاع بودن اکثر مجتمع های پرورش میگو، پیشگیری از گسترش بیماری در زمان بروز بسیار سخت است.

 دشتیان نسب خاطرنشان کرد: این بیماری یک بیماری مدیریتی محسوب می شود و در دنیا با تغییر در ساختار پرورش میگو از بروز مداوم آن پیشگیری شده است، لذا برای پیشگیری نیاز است که ساختار پرورش میگو در کشور اصلاح شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر پیشگیری از بروز این بیماری در سایر استان ها نظیر خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان که تاکنون درگیر نشده اند با اندکی توجه و هوشیاری بسیار راحت تر و کم هزینه تر از استان های هرمزگان و بوشهر خواهد بود ولی در مجموع باید نسبت به رعایت الگوهای جدید مدیریت تولید و پرورش میگو در کشور اقدام شود.

این مقام مسئول یکی از مزیت های بزرگ استان خوزستان در مقابله با شیوع این بیماری را استفاده از مراکز نرسری و نوزادگاهی بچه میگو در مزارع پرورشی دانست و ادامه داد: لارو میگو پیش از انتقال به استخر‌های پرورشی طی دوره ۳۰ الی ۴۰ روزه که بیشترین حساسیت به بیماری را دارد در مراکز نرسری که قابلیت کنترل بیشتری دارد مورد پرورش قرار می گیرد.

وی از دیگر مزایای مزارع پرورشی میگوی استان را پرهیز از تراکم بالای ذخیره سازی و همچنین استفاده از آب رودخانه و شوری پایین در دوره پرورش عنوان کرد.

دشتیان نسب مهمترین توصیه ها به بهره برداران به منظور پیشگیری از بروز بیماری را ذخیره سازی پست لارو عاری از بیماری، استفاده از پروبیوتیک، رعایت تراکم پایین، استفاده از خروجی مرکزی و بکارگیری غذاده های اتوماتیک و تأمین آب تمیز و سالم برشمرد.

همچنین سقا کهوازی مدیر کشاورزی، شیلات و دامپروری سازمان منطقه آزاد اروند، نیز از آمادگی این سازمان برای تشکیل کارگروهی جهت حمایت از بخش خصوصی در راستای حل مشکلات آبزی پروران شهرستان های آبادان و خرمشهر خبر داد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.