jahad_header (5)

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی متولی تولید دانش و انتقال آن به عرصه‌های تولید

 

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی متولی تولید دانش و انتقال آن به عرصه‌های تولید

 

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: مدیران، مسئولین و مردم به دستاوردهای علمی دانشمندان کشورمان ایمان داشته باشند و آن‌ها را به کار ببرند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، در راستای معرفی دستاوردها و جایگاه علمی مرکز به مسئولین و نخبگان استان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبد النبی موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اهواز و هیئت همراه از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی خوزستان بازدید کردند.

سید بهرام اندرزیان رئیس  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در این دیدار گفت: باتوجه‌به چالش‌ها و محدودیت‌های منابع پایه تولید مانند آب‌وخاک، تنها راه دستیابی به امنیت و اقتدار غذایی، کشاورزی دانش‌بنیان است که موجب افزایش بهره‌وری استفاده از منابع می‌شود.

وی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان را به‌عنوان مغز متفکر سازمان

جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابع وزارت متبوع در استان و متولی تولید دانش و انتقال آن به عرصه‌های تولید دانست و تأکید کرد: یکی از محدودیت‌های اصلی در این راستا کمبود و یا نبود اعتبارات پژوهشی و نداشتن ردیف اعتبار خاص استانی دراین‌خصوص است و دستگاه‌های اجرایی توجهی به آینده‌پژوهی و وضعیت دستگاه خود در آینده ندارند و همیشه به شیوه آزمون‌وخطا پیش می‌روند که این خود موجب اتلاف سرمایه و تحمیل هزینه و کاهش بهره‌وری می‌شود.

اندرزیان اظهار داشت: چالش دیگر بخش کشاورزی استان در حال حاضر و آینده، سن بالای بهره‌برداران است که در شرایط فعلی میانگین سن ۵۴ سال است و پیش‌بینی می‌شود در افق ۲۰ سال آینده به ۶۰ سال برسد و در آن شرایط انتقال دانش و فناوری به چنین بهره‌بردارانی عملاً

سخت و حتی غیرممکن است و عملی نمودن تولید دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری زمانی اثربخش است که دانش و فناوری در میدان و عرصه اجرا شود.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش راهکار برون‌رفت از این مسئله را توجه به تربیت کشاورزان آینده و توسعه هنرستان‌های کشاورزی دانست و اضافه کرد: می‌بایست تناسب متوازنی بین تعداد دانش‌آموزان کشاورزی استان (یک درصد دانش‌آموزان استان) و اشتغال در بخش کشاورزی استان (۲۰ درصد) وجود داشته باشد.

اندرزیان با اشاره به دستاوردهای مهم مرکز گفت: توفیقات و مقام‌هایی که کشاورزی استان دارد مرهون فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و آموزشی محققان مراکز تحقیقاتی است.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.