jahad_header (5)

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از تحقیقات تا تولید

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ضمن اشاره به پروژه ها و اقدامات شاخص این مرکز در دولت مردمی سیزدهم گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان توانسته با انجام تحقیقات و اجرای پروژه های شاخص گامی مثبت در جهت رشد تولید بردارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، سید بهرام اندرزیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: در بخش تحقیقات جنگلها و مراتع اقدامات شایانی از جمله اجرای پروژه های تحقیقاتی در زمینه "کنترل" بیابان زایی با استفاده از روشهای بیولوژیک و مکانیکی در عرصه های کانون گرد و غبار استان خوزستان تهیه و اولین برونداد با عنوان کنترل بیابان زایی مشتمل بر مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی و همایشها در ۲۷۰ صفحه، دستیابی به برترین روش کاشت نهال در عملیات تثبیت بیولوژیک کانونهای گرد و غبار استان خوزستان، ارائه بهترین روش تولید نهال در گونه های درختچه ای و بوته ای مناسب برای عملیات تثبیت بیولوژیک کانونهای گرد و غبار استان و تهیه و چاپ نشریه فنی با عنوان بکارگیری شیوههای مناسب برای برگشت گونههای بومی به مناطق بیابانی در استان انجام شده است.

وی در ادامه به بخش تحقیقات گیاهپزشکی و راه اندازی انسکتاریوم پرورش زنبور جهت کنترل بیولژیک آفات مزارع ذرت اشاره و بیام کرد: در بخش تحقیقات فنی – مهندسی نیز اقدامات شاخصی انجام شده که از جمله آن می توان به ساخت دستگاه نمایشگر عمق شکن در مزارع نیشکر و ساخت محفظه پیش سردکن سبزیجات اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به اقدامات انجام شده در بخش تحقیقات علوم دامی اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه های تحقیقاتی با عناوین بررسی وضعیت پرورش صفات ظاهری و عملکرد تولیدی و تولید مثلی شترهای بومی استان خوزستان بررسی ارزش تغذیه ای سیلاژ بقایای پس از برداشت نیشکر عمل آوری شده با اوره و گاز آمونیاک در تغذیه نشخوار کنندگان، تعیین ترکیبات شیمیایی و ارزش غذایی برگ و سرشاخه کنوکارپوس به صورت خشک و سیلو شده. تهیه و چاپ نشریه ترویجی " مدیریت شیردوشی در گاومیش". و عقد قرارداد پژوهشی با شرکت خوراک دام بخش خصوصی جهت اجرای پروژه تولید سیلاز خوراک کامل بر پایه بقایای نیشکر از جمله این اقدامات است.

اندرزیان در ادامه اظهار کرد: در بخش تحقیقات آبخیزداری نیز پروژه های شاخصی از جمله اجرای پروژه تحقیقاتی با عنوان استفاده از مصالح خاک و سیمان به عنوان جایگزین بتن سنگ و سیمان آجر و بلوک برای ساخت سدها و سازه های آبخیزداری انجام شده است.

وی اجرای پروژه تحقیقاتی با عنوان" به کارگیری فناوری انتقال نشاهای ارقام برنج در بسترهای خشک مسطح پشته های بلند شرایط رطوبتی اشباع و ظرفیت مزرعه ای خاک بدون عمل گل خرابی در استان خوزستان را از جمله اقدامات انجام شده در واحد برنج برشمرد و افزود: در بخش تحقیقات خاک و آب نیز اقداماتی چون همکاری مؤثر در راه اندازه سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی بخش استان خوزستان ارتقای امنیت غذایی استان از طریق توصیه بهینه کودهای شیمیایی، پالایش کودهای شیمیایی موجود در استان خوزستان با همکاری مؤسسه تحقیقات خاک و آب. ارزیابی تناسب اراضی خاکهای استان در راستای تغییر کاربری اراضی و پایش اثرات سیلاب سال ۱۳۹۸ به منظور ارائه راهکارهای مناسب و کاهش اثرات مخرب سیلاب های آینده . تعیین نیاز آبی و مدیریت مصرف آب گیاه کینوا به انجام رسده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به بخش تحقیقات زراعی و باغی این مرکز اشاره و تصریح کرد: در این بخش نیز اقدامات شایانی انجام شده که از جمله آن می توان به توسعه سامانه هوشمند برنامه ریزی آبیاری گیاهان زراعی و باغی، مشارکت در معرفی رقم گندم دروم ماهان و اجرای پروژه PVSهای گندم و جو و به عرصه بردن ارقام جدید اشاره کرد.

اندرزیان در خاتمه دستیابی به جوامع بهبود یافته و امید بخش پیاز روز کوتاه با عملکرد و خاصیت انبارمانی مطلوب حاصل از روشهای اصلاحی کلاسیک طرح ژنتیکی پلی (کراس)، دستیابی به ژنوتیپ خربزه با خلوص بالا حالص از اصلاح خربزه شادگان، افزایش عملکرد و کیفیت سیب زمینی با کاربرد محرک های رشد گیاهی تالیف کتاب فیزیولوژی به نژادی و تولید سیر و مشارکت در معرفی رقم جو نگین را از جمله فعالیت های مهم در بخش تحقیقات زراعی و باغی برشمرد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.