jahad_header (5)

مبارزه علیه خامج نخیلات خرما در آبادان96/10/24

 

مبارزه علیه خامج نخیلات خرما در آبادان

دوره آموزشی مبارزه علیه بیماری خامج خرما در شهرستان آبادان آغاز گردیده است.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان گفت: به منظور جلوگیری از خسارت کمی و کیفی به محصول خرمای شهرستان، کلاسهای آموزشی مبارزه علیه بیماری پوسیدگی گل آذین خرما در روستاهای این شهرستان در حال برگزاری است.

ناجی شهیب زاده افزود: بیماری پوسیدگی گل آذین خرما هر ساله در نخلستانهای استانهای خرماخیز موجب بروز خسارت و کاهش تولید می شود این بیماری در زمان ظهور اسپات های خرما روی درخت بروز می کند.  

وی ادامه داد: عامل این بیماری قارچ می باشد که سبب بروز لکه های قهوه ای روی قسمت های انتهایی گل آذین نشکفته (اسپات) می گردد و این اسپات های آلوده ممکن است اصلاً شکفته نشوند.

شهیب زاده اظهار داشت: اسپات های آلوده ممکن است اصلا شکفته نشوند و گل آذین در درون اسپات فاسد می گردد لذا آموزش شیوه های مبارزه مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی علیه این بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است و هر ساله این کلاسها در نخلستانهای آبادان توسط مروجین و ناظرین شبکه  مراقبت نخیلات انجام می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد و باید برای پیشگیری از آن اقدام جدی صورت گیرد عنوان نمود: تا پایان سال جاری ۱۵ کلاس پیش آگاهی درباره مبارزه با این بیماری در ۱۰ روستای شهرستان با هدف آگاه کردن کشاورزان برگزار می شود .


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.