jahad_header (5)

مبارزه علمی کشاورزان خرمشهری با آفت کرم میوه خوار خرما

مبارزه علمی کشاورزان خرمشهری با آفت کرم میوه خوار خرما

کشاورزان خرمشهری با مبارزه علمی با آفت کرم میوه خوار خرما آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر از ضرورت مبارزه با کرم میوه خوار خرما در این شهرستان با توجه به حجم آفت در نخلستانها خبر داد.

کیوان طرفی گفت: با توجه به فصل فعالیت کرم میوه خوار خرما در نخیلات، کارگاه آموزشی مبارزه علمی با این آفت در این شهرستان تشکیل شد و ۳۰ نفر روز از نخلدارن آموزش دیدند.
وی به نحوه خسارت آفت کرم میوه خوار خرما اشاره و تصریح کرد: لارو قسمت‌ انتهایی میوه خرما را سوراخ کرده و خود را به هسته خرما رسانده و از هسته و گوشت تغذیه می‌کند و در ادامه محل دیگری را سوراخ کرده و خارج شده و در نتیجه ارتباط میوه با دم میوه قطع شده و میوه چروک و تغییر رنگ (قرمز تیره) می‌دهد و میوه در نهایت بر روی زمین می ریزد و سبب نابودی محصول خرما می شود.

طرفی با بیان اینکه روش‌های مکانیکی و شیمیایی تنها راه مقابله با آفت کرم میوه خوار خرما است تصریح نمود: نخلداران از مبارزه شیمایی غیر ضروری پرهیز کنند.
وی جمع‌آوری و انهدام میوه‌های آلوده، انجام هرس دمبرگ و حذف الیاف اطراف تنه، تکریب و هرس به‌موقع برگ، رعایت اصول به باغی مانند جلوگیری از کاشت متراکم درختان خرما، رعایت اصول آبیاری، حذف پاجوش های اضافی، جمع‌آوری بقایای گیاهی و انتقال به خارج از باغ و امحا آن‌ها و کنترل علف‌های هرز را شامل روش مکانیکی دانست.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.