jahad_header (5)

لزوم به روز رسانی دانش روز کشاورزی در خوزستان

لزوم به روز رسانی دانش روز کشاورزی در خوزستان

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بر ضرورت همکاری کشاورزان برای به‌کارگیری از روش‌های نوین و همچنین به روز رسانی دانش روز

کشاورزی تأکید کرد و گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد عرصه و مزرعه شده است.

 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بر ضرورت همکاری کشاورزان برای به‌کارگیری روش‌های نوین و همچنین به روز رسانی دانش روز کشاورزی تأکید کرد و گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد عرصه و مزرعه شده است.

سید بهرام اندرزیان افزود: برای تولید با کیفیت و پربار محصول ضروری است که نیاز گیاه تأمین شود؛ بنابراین اجرای عملیات به زراعی در مزرعه الزامی است تا این روند به شرایط رشد بذر کمک کند.

وی با تاکید بر مدیریت شرایط محیطی گیاه و تنش‌های موجود احتمالی کشت اظهار داشت: در چارچوب فعالیت‌های کشاورزی روز، کارشناسان تحقیقاتی و فنی مهندسی اقدامات لازم برای پرورش گیاه را انجام و بستر مناسب برای استقرار آن را فراهم می‌آورند.

اندرزیان، حفظ سلامت خاک را موضوعی با اهمیت عنوان کرد و اظهارکرد: باید تغذیه خاک متعادل باشد و هرچه نیاز است در اختیار گیاه باشد، در واقع تمام عناصر غذایی باید به‌اندازه کافی در اختیارش قرار گیرد تا گیاه امکان رشد مناسب را داشته باشند و این در حالی است که هرگونه

کمبودی بر روند رشد تأثیر نامطلوب دارد.

 

وی بیان کرد: خاک نیز باید آزمایش شود و متناسب با آن دستورالعمل صادر شود  زیرا مزارع مختلف با وجود قرارگرفتن در یک محیط به علت خاک متفاوت باید از کود و سم متفاوتی برخوردار شوند تا بتوانند رشد کاملی داشته باشند.

 

اندرزیان تصریح  کرد: باوجود اینکه توصیه‌های فراوانی برای آزمایش خاک قبل از کشت می‌شود اغلب کشاورزان کوتاهی کرده و همین امر باعث شده در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی به عرصه منتقل شود این در حالی است که کشاورزی دانش‌بنیان بر پایه دستورالعمل درست محقق می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تأکید کرد: در حال حاضر همکاری کشاورزان با محققان ناچیز است و همین امر باعث شده بخش زیادی از دانش کشاورزی در بستر عرصه زمین‌های کشاورزی اجرایی نشود.

اندرزیان ادامه داد: باید کشاورزی دقیق و متناسب با نیاز و عناصر موجود در خاک به کشاورزان توصیه شود تا شاهد عملکرد مطلوب و باکیفیتی در محصولات کشاورزی باشیم.

وی آزمایش خاک را شرط نخست در بهبود عملکرد محصولات کشاورزی بیان کرد و افزود: انتظار می‌رود کشاورزان، بخش اجرایی و خدمات کشاورزی که ارتباط ویژه‌ای با کشاورزان دارند همکاری لازم را دراین‌خصوص داشته باشند؛ دانش فنی در اختیار کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی قرار می‌گیرد و دستورالعمل توسط کارشناسان انجام می‌شود.

اندرزیان بر ضرورت استفاده از دانش و تکنولوژی‌های جدید برای کشاورزی تأکید کرد و ادامه داد: ۲۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در سطح استان خوزستان وجود دارد که به‌منظور کشت پربار و عملکرد مطلوب تولید توصیه می‌شود تا کشاورزان با محققان و کارشناسان کشاورزی همکاری و تعامل نزدیکی داشته باشند.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.