jahad_header (5)

لزوم ایجاد تشکل فراگیر گلخانه داران در خوزستان99/08/06

 

لزوم ایجاد تشکل فراگیر گلخانه داران در خوزستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر ۹ تشکل گلخانه ای در استان در حال فعالیت هستند همچنین اتحادیه گلخانه داران چندین سال است که در استان فعالیت دارد ولی این تشکل ها فرا گیر نیستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیر باغبانی سازمان در جلسه ستاد گلخانه ها گفت: روند رو به رشد جمعیت کمبود منابع طبیعی و تغییر شیوه مصرف باعث شده بخشی از بستر سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه تغییر یابد و خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی یکی از استان های هدف می باشد.

حسنی نسب با اشاره به امکان تولید محصول خارج از فصل در استان با هزینه  و انرژی بسیار کمتر کشاورزان پیشرو ،مراکز  تحقیقاتی   و تاثیر مثبت آن بر تنظیم بازار کشور افزود: در حال حاضر باید اهتمام بیشتری بخصوص در تامین اعتبار و پرداخت تسهیلات صورت بگیرد.

وی سطح گلخانه های استان در سال ۹۸ را ۶۹۸ هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: ۸۷ هزار و ۵۰۰ تن محصولات گلخانه ای و قارچ خوراکی و ۱۲۸ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی در گلخانه های استان  تولید شد که نسبت به سال گذشته ی آن۱۰۶ درصد رشد داشت.

حسنی نسب از احداث ۱۱ مجتمع و شهرک گلخانه ای نیز خبر داد و تصریح نمود : کار زیر ساخت این مجتمع ها به اتمام رسید و در حال حاضر منتظر بهره برداری این مجتمع ها هستیم.

وی برنامه توسعه گلخانه های امسال را ۲۰۰ هکتار عنوان و یادآور شد: ۱۶۳ پروانه ساخت معادل ۱۱۷ هکتار  صادر شده است.

حسنی نسب ادامه داد: وی طرحهای  اجرا شده ،خود اجرایی و مصوب بانک از ابتدای سال را ۵۲ طرح دانست و اضافه کرد: یک هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال تسهیلات در این مدت پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در کشور روند کندی داشته گفت: سامانه سیتا از ابتدای تیرماه تا شهریور ماه کار ثبت نام را انجام داد که در این زمان ۴۳ هکتار ثبت نام با ۴۶۶ میلیارد ریال تسهیلات صورت گرفت.

حسنی نسب تصریح نمود: عدم ابلاغ یارانه تبصره ۱۸ توسعه گلخانه و گیاهان دارویی و بلاتکلیفی متقاضیان سال گذشته و سال جدید، تورم و بالا رفتن هزینه های احداث گلخانه و ایجاد مشکل برای متقاضیان تسهیلات و تقاضای توسعه گلخانه با محصولات جدید و نبود پژوهش درون استانی را مهمترین مشکلات حال حاضر عنوان کرد.

وی اظهار داشت: نظام مهندسی پیشنهاد کرده طرحهای گلخانه ای به صورت فاز بندی انجام شود به طوری که پس از اتمام فاز و تولید، فاز بعد آغاز شود.

حسنی نسب افزود:  با توجه به عدم تامین به موقع نهاده های کشاورزی با قیمت مصوب،عدم اجرای الگوی کشت در گلخانه های استان و کنترل وضعیت بازار محصولات، نبود پایانه های صادراتی در استان، عدم وجود تشکل منسجم برای پیگیری مطالبات گلخانه داران لازم است تشکل فراگیر گلخانه داران در استان تشکیل شود‌

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: در حال حاضر ۹ تشکل گلخانه ای در استان در حال فعالیت هستند همچنین اتحادیه گلخانه داران چندین سال است که در استان فعالیت دارد ولی این تشکل ها فرا گیر نیستند.

 

 

 

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.