jahad_header (5)

فراهم نمودن تمهیدات لازم جهت برداشت ذرت در خوزستان97/8/2

 

فراهم نمودن تمهیدات لازم جهت برداشت ذرت در خوزستان

کمباین داران جهت برداشت ذرت می توانند پس از ثبت نام در سامانه، سوخت مورد نیاز خود را از شرکت پخش فرآورده های نفتی دریافت کنند.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت ذرت در استان با حضور رییس سازمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، مدیر توسعه بازار فیزیکی، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها و ددیگر مدیران مربوطه جلسه برنامه ریزی جهت عرضه ذرت در بورس  در سازمان تشکیل گردید.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان در این جلسه گفت: امسال نیز مانند سه سال گذشته ذرت دانه ای استان با قیمت تضمینی و از طریق بورس عرضه می گردد.

مسعود احمدی با بیان اینکه طبق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی بهای هر کیلو ذرت دانه ای با حساب ۳ درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید ۱۰ هزار و ۸۶۰ ریال می باشد افزود: حداکثر افت قابل قبول ۵ درصد و غیر مفید ۳ درصد بوده و به ازای هر یک درصد افت، یک هزار و ۸۶ ریال از بهای محصول کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: وزن حجمی یا هکتولیتر قابل قبول برای ذرت دانه ای نیز با رطوبت ۱۴ درصد ۶۹۰ کیلوگرم خواهد بود.

احمدی اظهار داشت : هویت و مشخصات کامل شناسنامه ای تحویل دهندگان توسط مراکز خدمات کشاورزی شهرستان ها در سامانه اطلاعات مرکز آمار و فناوری اطلاعات با دقت لازم ثبت و در مراکز تحویل کنترل می شود.

وی تصریح نمود: به منظور تکمیل ظرفیت ذخایر راهبردی محصولات استراتژیک ، شرکت پشتیبانی امور دام می تواند تا سقف ذخایر راهبردی خود نسبت به خرید مستقیم از کشاورزان اقدام و مازاد آن را حداکثر پس از تحویل گیری، در تابلو بورس عرضه و در صورت عدم استقبال رآساٌ نسبت به خرید و پرداخت بهای ذرت بر مبنای تابلو بورس اقدام نماید.

 در ادامه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از آمادگی این شرکت جهت  و فراهم نمودن مقدمات خرید جهت خرید ذرت امسال خبر داد و گفت: در سال گذشته ۴۴ ایستگاه کار خرید ذرت را بر عهده داشتند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان  از ثبت نام ۴ هزار و ۲۹۰بهره بردار  در سامانه خبر داد و گفت: دزفول ، شوش و اندیمشک به ترتیب بیشترین ثبت نام شدگان را داشته اند.

در ادامه جلسه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان سطح زیر کشت ذرت تابستانه استان ۵۱ هزار و ۲۶۲ هکتار می باشد که پیش بینی می شود از این سطح ۲۸۳ هزار و ۴۴۰ تن ذرت دانه ای و ۶۵ هزار و ۷۲۷ تن ذرت علوفه ای برداشت گردد.

محمد قاسمی نژاد با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ دستگاه کمباین آماده برداشت ذرت در استان می باشند تصریح نمود: از این تعداد ۱۸۰ دستگاه تحت معاینه فنی قرار گرفته اند .

وی ادامه داد: سوخت مورد نیاز کمباین های برداشت ذرت جدا از سهمیه سوختی است که به شهرستان ها تعلق گرفته است و کمباین دار پس از ثبت نام در سامانه  می تواند سوخت مورد نیاز خود را از شرکت پخش فرآورده های نفتی تحویل بگیرد.

قاسمی نژاد با بیان اینکه برداشت ذرت از نیمه دوم آبان ماه در استان صورت می گیرد اظهار داشت: پیش بینی ما برای برداشت حدود هفت و نیم تن در هکتار می باشد.

رییس سازمان نیز بر پیگیری کمبودها و مشکلات مربوط به ساماندهی انبارها، ذرت خشک کنی ها و قراردادها تآکید کرد و گفت: در برخی از شهرستان ها ذرت برای اولین بار کشت شده است که باید جهت عرضه در بوری اطلاع رسانی و آموزش کافی به کشاورزان این مناطق ارائه و جهت بالا بردن انگیزه این کشاورزان همکاری های لازم صورت  گیرد.

کیخسرو چنگلوایی همچنین پیشنهاد کرد  جهت نظارت بهتر نماینده ای از بورس در مناطقی که کشت ذرت در آنها انجام شده است مستقر شود.

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.