jahad_header (5)

طغیان بیماری قارچی و ورس در مزارع متراکم گندم

 

طغیان بیماری قارچی و ورس در مزارع متراکم گندم

 

مدیر آب و خاک مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یکی از مشکلات طرح گندم بنیان را  تراکم مزرعه  توسط کشاورزان سنتی می باشد دانست.

مدیر آب و خاک مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در جلسه کمیته فنی طرح گندم بنیان گفت: یکی از مشکلات این طرح تراکم مزرعه  توسط کشاورزان سنتی می باشد که باعث رویش گندم های علفی و نازک می شود و همچنین امکان طغیان بیماری های قارچی و ورس مزارع را فراهم می آوردید.

وی توصیه کرد: در مرحله انتهای پنجه یا ابتدای ساقه زنی از کودهای سیلیسیم به صورت کودآبیاری یا محلول پاشی استفاده شود زیرا باعث افزایش مقاومت گیاه به بیماری قارچی و کمک به جذب پتاسیم و تولید سلول مقاوم نسبت به ورس می شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد  نیزاظهار داشت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور زمستان سال جاری بارش نرمال و کمتر از نرمال خواهیم داشت بنابراین برای مزارع دیم باید به دنبال راه حل  و برای مزارع آبی به دنبال مدیریت آبی باشیم همچنین از عناصر مقاوم به تنش در تغذیه گیاهان باید استفاده کرد.

طبیب غفاری اضافه کرد: با توجه به اینکه برای اواخر اسفند و اوایل فروردین بارندگی پیش بینی شده است احتمال شیوع بیماری های برگی بیشتر می شود بنا براین باید پروتکل های مربوط به سمپاشی که از سوی وزارت خانه تعیین گردیده رعایت شود.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.