jahad_header (5)

صنایع جانبی و زنجیره ای صنعت نهفته خوزستان97/5/9

 

صنایع جانبی و زنجیره ای توان بالقوه کشاورزی خوزستان

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان وضعیت صنایع تبدیلی و غذایی استان را تشریح کرد.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیر صنایع کشاورزی سازمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سال گذشته ۱۴۴ فقره پروانه بهره برداری ، ۴۸۲ فقره جواز تأسیس و ۱۲۰ فقره موافقت اصولی  دربخش صنایع تبدیلی و غذایی استان صادر گردیده که اشتغالزایی  ۱۴ هزار و ۵۱۶ نفر را به دنبال دارد.

سید عباس موسوی عمده اقدامات صورت گرفته در بخش صنایع کشاورزی را بررسی فنی و مالی طرح های ارائه شده از سوی متقاضی ،  انجام مراحل اداری صدور مجوز ، پیگیری امور مربوط به نظارت های فنی ، پیگیری تسهیلات موردنیاز طرح ها و در نهایت مشاوره های فنی جهت اجرای طرح مورد نظر متقاضی عنوان کرد.

وی افزود: پس از تأیید طرح متقاضی موافقت اصولی جهت دریافت نظرات سازمان ها و ادارات مرتبط با نوع فعالیت صادر می گردد سپس متقاضی باید  بنا بر بازه زمانی تعریف شده در طرح  با گذشتن از موانع پیش رو آن را به بهره برداری برساند و بعد از آماده شدن و بازدیدهای کارشناسان از مراحل طی شده در صورت مثبت بودن پاسخ دستگاه های نظارتی پروانه بهره برداری صادر می گردد.

موسوی ادامه داد: در صورتی که متقاضی درخواست توسعه داشته باشد پس از طی مراحل مجوز توسعه صادر می شود و در صورت بهره برداری، پروانه مجدداً اصلاح می شود.

وی ادامه داد: استان خوزستان با توجه به دارا بودن محصولات فراوان از جمله گندم، دانه های روغنی ، چغندر قند ، نیشکر، سبزی و صیفی و آبزیان از ظرفیت های خوبی در زیربخش صنایع کشاورزی برخوردار می باشد.

موسوی در ادامه یکی از مشکلات این بخش را بازار پسندی داخلی و خارجی محصولات به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده آن ها ، عدم ثبات قیمت و عدم آموزش مناسب بیان کرد و اظهار داشت: صاحبان صنایع  باید به کیفیت توجه بیشتر و به تکنولوژی روز دنیا دسترسی بهتری داشته  باشند.

وی آموزش واحدهای صنعتی برای تولید محصولی که شاخصه های صنعت سبز را دارا باشد ( عدم استفاده از افزودنی ها، سموم و...) از اقدامات صورت گرفته در راستای حمایت از صنعت سبز عنوان کرد و گفت: خوشبختانه آشنایی مردم با این صنعت و فرهنگ سازی آن، مشتری را در انتخاب محصول سالم و ارگانیک راحت تر کرده است ضمن اینکه حفاظت از منابع پایه محیط زیست نیز انجام می شود.

وی استفاده از دورریز ها که مازاد تولیدی است را غیر قابل کنترل و پیش بینی نشده دانست که نمی توان برای آن صنعت ایجاد نمود و افزود: متأسفانه  برخی از کشاورزان الگوی کشت را رعایت نمی کنند که این مسئله باعث می شود از ظرفیت ها ی منطقه به خوبی استفاده نشود.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان از تأمین ۹۰ درصدی سیلوها و سردخانه های استان خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی از لحاظ سرمایه گذاری برای متقاضیان در این بخش وجود ندارد.

سید عباس موسوی در ادامه اظهار داشت: از اواخر سال گذشته دولت علاوه بر اعطای تسهیلات کم بهره به سرمایه گذاران این بخش استعلام هایی که هزینه بر و زمان بر هستند را حذف کرده است همچنین جهت راه اندازی واحدهای صنعتی غیرفعال جهت تأمین مواد اولیه و مشکل محصول تولید شده کمک شایانی می کند.

وی مشاوره های فنی، مالی و حقوقی را برای هر سرمایه گذار لازم و ضروری دانست و به مصوبه جدید دولت جهت بخشودگی مالیاتی واحدهایی که دچار رکود شده اند نیز اشاره کرد و آن را بسیار گره گشا دانست.

موسوی  کمبود صنایع در محل تولید محصول را یکی دیگر از مشکلات موجود بیان کرد و  افزود: اقداماتی برای رفع موانع موجود جهت احداث صنایع در محل تولید در حال پیگیری می باشد که این اقدام برای تولید کننده مقرون به صرفه تر نیز خواهد بود.

وی اختصاص یک ونیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی توسط دولت جهت اشتغال پایدار روستایی و عشایری با سود ۴ و ۶ درصدی را گام بزرگی در جهت حمایت از صنایع دانست و از متقاضیان درخواست نمود از این فرصت ایجاد شده کمال استفاده را ببرند.

موسوی احداث کشتارگاه دام سبک و سنگین بر مبنای دام وارداتی ، احداث کشتارگاه های مرغ صنعتی و استاندارد  دارای خط یک و دو و احداث سیلوهای مکانیزه و سردخانه ها با جدیدترین متد روز دنیا را از جمله طرح هایی دانست که با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال ساخت می باشند و نقش بسزایی در توسعه صنایع و اشتغالزایی استان خواهند داشت.

وی در پایان از سرمایه گذاران خواست توجه بیشتری به صنایع جانبی و ایجاد صنایع زنجیره ای داشته باشند زیرا علاوه بر ظرفیت های های خالی موجود در استان از بازار پسندی خوبی برخوردار می باشد.  

  


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.