jahad_header (5)

صرفه جویی در مصرف آب و تثبیت نیتروژن خاک با کشت حبوبات در خوزستان98/06/09

 

صرفه جویی در مصرف  آب و تثبیت نیتروژن خاک با کشت حبوبات در خوزستان

بیش از ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت حبوبات رفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان اینکه کشت حبوبات در استان به سه صورت بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد گفت: در سال جاری حدود ۲۲ هزار هکتار از مزارع استان به کشت حبوبات تابستانه تخصیص یافت که حدود ۱۱ هزار هکتار آن لوبیا و حدود ۱۱ هزار هکتار ماش می باشد.

محمد قاسمی نژاد افزود:  کشت تابستانه حبوبات از نیمه دوم تیرماه آغاز و تا اواخر مرداد به پایان رسید.

وی با بیان اینکه حبوبات کشت اصلی تناوب زراعی در استان می باشد ادامه داد: حبوبات تثبیت کننده نیتروژن خاک می باشند همچنین خاک را سبک می کنند و به دلیل خاصیت پوشانندگی خاک را محفوظ نگه می دارند همچنین از حبوبات به عنوان کود سبز و علوفه نیز می توان استفاده نمود.

قاسمی نژاد اظهار داشت: خوزستان ۶ درصد تولید حبوبات کشور را به خود اختصاص داده و پیش بینی می گردد حدود ۴۴ هزارو ۱۰۰ تن حبوبات برداشت شود.

وی شهرستان های شوشتر ، دزفول، شوش و گتوند را از مهمترین شهرستان های تولید حبوبات استان دانست و با بیان اینکه عدس فقط در شهرستان ایذه کشت می گردد تصریح نمود: نیاز کم به خاک ورزی برای کشت های بعدی و جلوگیری از استهلاک ماشین آلات کشاورزی در کشت های پاییزه به اقتصاد کشاورز کمک شایانی می کند.    

قاسمی نژاد در پایان صرفه جویی در میزان مصرف آب را از مهمترین مزایای کشت حبوبات برشمرد و اضافه کرد: محصول عدس کاملا وابسته به بارندگی می باشد همچنین حبوبات دیگر ۵۰ تا ۷۰ درصد نسبت به دیگر کشت های تابستانه و پاییزه میزان کمتری آب مصرف می کنند.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.