jahad_header (5)

صدور شناسه یکتا پس از هویت گذاری دام ها98/11/12

صدور شناسه یکتا پس از هویت گذاری دام ها

صدور شناسه یکتا پس از هویت گذاری دام ها بر عهده سازمان جهاد کشاورزی می باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان در جلسه هویت گذاری و بیمه دام ها مهمترین اهداف پلاک کوبی دام ها را ثبت مشخصات ، رکوردبرداری، تسهیل سرشماری، تسهیل کنترل بهداشتی، تسهیل تشخیص و کنترل بیماری های واگیر دار ، جلوگیری از قاچاق دام و بیمه دام عنوان کرد و گفت: بهترین زمان پلاک کوبی دوران نوزادی می باشد .

آنتیک چی اضافه کرد: مطابق بند ۲۱ دستورالعمل و ضوابط اجرایی هویت گذاری ، عملیات پلاک کوبی در دام های صنعتی ، ایستگاه های تولید دام ژنی به صورت پلاک یکسان در دو گوش و  در سایر دام ها فقط در گوش راست می باشد.

وی تصریح نمود: هنگام پلاک کوبی بایستی از محلول الکل جهت گندزدایی ابزارآلات و پلاک گذاری استفاده شود. 

کارشناس دامپزشک صندوق بیمه در ادامه جلسه با بیان اینکه  در سیل سال جاری همه غرامت دام های بیمه شده به صورت کامل پرداخت شد گفت:  موارد بیمه دام ها شامل بیماری های مشترک بین انسان و دام، بیماری های واگیر دار، بیماری های نوپدیده، بیماری های بازپدیده،  کانون آلوده می شود .

بیت سیاح ادامه داد: طبق قانون وزارت جهاد کشاورزی دام شامل چهارپایان، پرندگان، آبزیان و حشرات می باشد که تأمین کننده تغذیه انسان می باشند.

وی با بیان اینکه دام هایی که قابلیت الصاق پلاک شناسایی ۱۵ رقمی را دارند باید قبل از بیمه پلاک کوبی وهویت دار شوند افزود: دام ها باید در زمان بیمه دام سالم باشند و هیچگونه بیماری نداشته باشند و مسئولیت آن با نمایندگی بیمه کشاورزی و افراد حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با نمایندگی می باشد.

بیت سیاح اظهار داشت: در صورت اعلام شیوع بیماری تحت پوشش بیمه گری متوقف نمی شود اما عامل خطر تا اعلام آلودگی از منطقه از عوامل خطر تحت پوشش خارج می گردد.

وی همچنین اظهار داشت: خسارت وارده به دام های تحت پوشش در خارج از محدوده مکانی و زمانی در بیمه نامه مشمول پرداخت غرامت نمی باشد و بیمه گذار موظف است به محض مشاهده علائم بیماری و یا تلفات در دام های خود قبل از محو آثار خسارت در اسرع وقت حداکثر تا ۲۴ ساعت موضوع را به نزدیکترین اداره دامپزشکی ، بانک کشاورزی و دفتر تعاونی اطلاع دهد و این مسئله برای دام عشایر و شتر تا ۴۸ ساعت صدق می کند.

مدیر دام استان نیز اعلام کرد: تمام تلاش ما در جهت افزایش تعداد دام هویت گذار بوده که با تعامل بیشتر با صندوق بیمه امید است این مشکلات مرتفع شود.

قاسمی اظهار داشت: ضرورت دارد صندوق بیمه نسبت به اعلام عمومی و اطلاع رسانی لازم به دامداران اقدام لازم را بعمل آورد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.