jahad_header (5)

سوزاندن بقایای گیاهی خیانت در امانت نسل های آینده

سوزاندن بقایای گیاهی خیانت در امانت نسل های آینده 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:با آتش زدن کاه و کلش فقر خاک افزایش پیدا می کند و به مرور خاکی که به عنوان امانت نسل های آینده در اختیار ماست از بین می رود.

به گزارش روابط‌عمومی‌سازمان جهاد کشاورزی خوزستان : رییس سازمان با بیان اینکه عمدتا آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصولات بخصوص محصولات پاییزه انجام می شود گفت : آتش زدن کاه و کلش باعث حذف بقایای گیاهی و تضعیف مواد آلی خاک می شود در حالیکه این مواد نقش موثری در بهبود حاصلخیزی خاک هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شیمیایی دارند و باعث تعادل در آزادسازی و مصرف مواد غذایی موجود در خاک می شوند.

خدارحم امیری زاده افزود: مواد آلی PH خاک را کاهش داده و بدین ترتیب میکروارگانیسم های خاک افزایش می‌یابد .

وی با بیان اینکه در مناطق گرم و گرم و خشک خاک ها از نظر مواد آلی فقیر هستند اضافه کرد:با آتش زدن کاه و کلش فقر خاک افزایش پیدا می کند و به مرور خاکی که به عنوان امانت نسل های آینده در اختیار ماست از بین می رود و خطرات زیست محیطی هم ایجاد می شود.

امیری زاده اظهار داشت:کاه و کلش محیط امنی برای زندگی انواع موجودات از جمله ‌وحوش و پرندگان بوجود می آورد و آتش زدن  کاه و کلش این محیط امن از بین می‌رود و گاهی باعث صدمه مستقیم به این موجودات می شود.

وی ادامه داد: موجودات ذره بینی که باعث آزادسازی مواد خاک می شوند نیز با آتش زدن کاه و کلش از بین می روند زیرا دمای سطح خاک افزایش می یابد.

امیری زاده با بیان اینکه خطرات احتمالی برای انسان ها نیز با آتش زدن کاه و کلش ایجاد می شود گفت: گاها کودکانی که بین کاه و کلش حضور داشتند دچار صدمه شده اند.

رییس سازمان ادامه داد: کاه و کلش منبع خوبی برای تهیه علوفه دام ها به خصوص در شرایط خشکسالی می باشد .

خدارحم امیری زاده گفت: کاه و کلش موجود در مزارع باعث حاصلخیزی خاک در فصل تابستان در مناطق گرم و خشک می شود به دلیل اینکه اگر سطح خاک بدون پوشش باشد بر اثر تابش آفتاب دچار فرسایش می شود و بر اثر وزش باد خاک جابجا می شود.

وی از کشاورزان درخواست کرد جدأ از سوزاندن کاه و کلش خودداری کرده و به کسی هم اجازه آتش زدن مزارع را ندهند .

امیری زاده با بیان اینکه شخم زدن مکرر به ساختمان خاک صدمه وارد می کند به کشاورزان پیشنهاد کرد از روش های کشت حفاظتی از جمله کشت مستقیم استفاده کنند زیرا علاوه بر کاهش هزینه تهیه زمین و کشت باعث کاهش تعداد تردد ادوات در زمین و میزان مصرف سوخت می شود .

وی با اشاره به اینکه تردد زیاد در زمین باعث سفت شدن خاک می شود و مانع رشد ریشه در خاک می شود اظهار داشت: با کشاورزی حفاظتی نفوذ آب و هوا در خاک بهتر صورت می گیرد و در نتیجه تولید محصول بیشتری در طول مدت زمان خواهیم داشت.

امیری زاده کاهش هزینه تولید در هکتار و افزایش درآمد خانوار را از دیگر مزایای کشاورزی حفاظتی عنوان و اضافه کرد: آمادگی داریم در قالب تسهیلات بانکی با بهره پایین تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی حفاظتی قرار دهیم .

امیری زاده گفت: حدود ۳۰۰ دستگاه ادوات کشاورزی حفاظتی از جمله انواع چیزل ، در قالب خط اعتبار مرحله هشتم در سال ۹۹ در راستای کشاورزی حفاظتی به کشاورزان پرداخت شده است.

امیری زاده تصریح نمود:درقانون اساسی، قانون مدیریت پسماند، قانون هوای پاک ، قانون مجازات اسلامی و برنامه ششم توسعه به عواقب سوزاندن بقایای گیاهی و جرم تلقی کردن آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه ۵ برنامه رادیویی و تلویزیونی در راستای منع آتش زدن بقایای گیاهی تولید و پخش شده افزود: در دو سال اخیر بیش از ۲ هزار نفر روز در قالب کلاس های گروهی، کارگاه ها و بازدیدهای ترویجی آموزش های لازم را فرا گرفته اند همچنین ۲ هزار برگ پوستر و یک هزار بروشور طی مدت مذکور بین مراکز خدمات توزیع شده است.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.