jahad_header (5)

سه رأس طلایی مثلث گندم، کلزا و چغندرقند در خوزستان

سه رأس طلایی مثلث گندم، کلزا و چغندرقند در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: استان خوزستان موفق به کسب رتبه نخست در تولید و خرید گندم، کلزا و چغندر قند شد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس سازمان در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گفت: با وجود تحریم ها و مشکلاتی که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ وجود داشت بخش کشاورزی خوزستان به شعار جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری نامیده شده بود جامه عمل پوشید.

خدارحم امیری زاده با اشاره به نزدیک شدن به پایان برداشت گندم در استان افزود:امسال به دلیل گرم شدن هوا ۲ هفته زودتر برداشت گندم در استان آغاز شد و از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده است که برای هشتمین سال متوالی موفق به کشب رتبه اول در برداشت و خرید گندم کشور شده ایم.

وی با بیان اینکه کشاورزان قسمتی از گندم بذری را برای کشت سال بعد و یا خوراک دام و مزارع پرورش ماهی نزد خود نگه میدارند اظهار داشت: سال گذشته کل گندم بذری مصرفی کشاورزان ۵۱ هزار تن بود به کشاورزان اطمینان خاطر میدهم ۵۵ هزار تن بذر گندم بوجاری و ضدعفونی شده در استان ذخیره شده و کشاورزان استان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

امیری زاده با اشاره به از بین رفتن حدود ۱۲۰ هزار تن محصول گندم در مزارع دیم استان اضافه کرد: بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال وجه خرید که معادل ۹۸ درصد می باشد به گندمکاران پرداخت گردیده است.

وی به کسب رتبه نخست استان در کشت و خرید کلزا نیز اشاره و تصریح نمود: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ، سطح کشت و تولید کلزا در استان ۵۰ درصد افزایش داشت  وبیش از ۱۰۱ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد که بیش از یک سوم کلزای کشور می باشد و این میزان تولید و خرید در استان بی نظیر است و این درحالی است که ۹ هزار هکتار از مزارع دیم کلزا از بین رفتند.

وی به پرداخت وجه ۹۸ درصد کلزاکاران استان نیز اشاره و اضافه کرد:برای نخستین بار کشت قراردادی کلزا با کارخانجات روغن کشی  در استان صورت گرفت  

 

امیری زاده با بیان اینکه سطح مصوبی که از سوی وزارت متبوع برای کشت چغندرقندپاییزه در نظر گرفته شد ۱۵ هزار هکتار بود گفت: سطح چغندرقند کشت شده در استان ۱۸ هزار و ۵۲۰ هکتار بود و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع استان برداشت شده و ۵۰ درصد برداشت باقی مانده است.

وی به رتبه اول استان در کشت چغندرقند پاییزه نیز اشاره  و تصریح کرد: با وجود بحران و مشکلاتی که در سال های گذشته  در برداشت و حمل  محصولات گندم، کلزا و چغندر قند وجود داشت امسال تا این لحظه با مشکلی مواجه نبوده ایم و تولید این محصول استراتژیک با افزایش ۴۳ درصدی همراه بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین از کسب رتبه نخست استان در جذب خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی با اعتبار بیش از ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: این میزان جذب در استان بی نظیر می باشد.

 خدارحم امیری زاده با اشاره به جذب یک هزار و ۵۱۰ دستگاه تراکتور برای اولین بار در سال گذشته که نسبت به سال ۹۸ نیز ۱۳۳  درصد افزایش داشته افزود:   در سال گذشته همچنین ۴۵ دستگاه کمباین غلات و یک هزار و ۶۹۴ دستگاه انواع کارنده کشاورزی و حفاظتی  در استان جذب گردید .

وی با بیان اینکه درجه و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان ۱۶ درصد افزایش داشته اظهار داشت: اثر جذب این ماشین آلات و کارنده ها   در تولیدمحصولات کشاورزی در سال های پیش رو قابل مشاهده خواهد بود.

امیری زاده در ادامه به کاهش ۴۰ درصدی آورد رودخانه ها و نسبت به دراز مدت اشاره و تصریح نمود: پس از جلسات متعدد با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد اولویت تخصیص آب ابتدا با آب شرب و سپس با کشت های دائمی باشد.

وی به ۱۵۱ هزار هکتار اراضی مربوط به کشت های دائمی اشاره و اضافه کرد : برای کشت های تابستانه الگوی کشت از سوی سازمان جهاد کشاورزی تعیین و به جهاد کشاورزی شهرستان ها ابلاغ شده است.

امیری زاده به ممنوعیت کشت شلتوک در پایین دست سدها از سوی مدیریت بحران نیز اشاره و اضافه کرد: محصولات کم آب بر جایگزین کشت برنج شده است.

وی سطح اراضی که سال گذشته به کشت تابستانه اختصاص یافت را ۳۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۸۰ هزار هکتاربه کشت برنج تخصیص یافته بود در حالیکه امسال سطح کشت فصلی استان ۸۸ هزار هکتار می باشد.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.