jahad_header (5)

سنبله های گندم خوزستان پربارتر از قبل97/2/5

 

سنبله های گندم خوزستان پربارتر از قبل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال برداشت گندم با دقت بیشتر باید صورت گیرد.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با حضور مشاور رییس سازمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی و اعضای ستاد برداشت غلات و دانه های روغنی  جلسه برنامه ریزی و بررسی مشکلات برداشت گندم و کلزا در سازمان برگزار گردید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در این جلسه گفت: در حال حاضر از ۳۸۰ هزار هکتار گندم آبی در سطح مزارع استان تاکنون از سطح ۱۰۱ هزار و ۷۰۶ هکتار محصول برداشت گردیده و حدود ۲۳۴ هزار تن نیز گندم خریداری شده است  و عملکرد محصول ۳/۲ تن در هکتار می باشد.

محمد قاسمی نژاد با بیان اینکه بیش از ۲ هزار دستگاه کمباین در استان مشغول فعالیت هستند و ۸۰۰ دستگاه دیگر به دنبال مجوز ورود هستند ادامه داد: تاکنون ۱۴ هزار تن از ۲۲ هزار تن گندم تولیدی به خارج از استان صادر شده است.

وی وضعیت آب و هوایی روزهای اخیر، تغذیه مناسب و استفاده ازکود پتاسه را عامل افزایش تعداد دانه دانست و افزود: امسال برداشت محصول گندم در شرایط ورس محصول است که باید با استفاده  از تجارب و حضور مستمر در مزارع از افت محصول جلوگیری کنیم.

قاسمی نژاد اظهار داشت:  مشکل سوخت کمباین های کشاورزان نیز با پیگیری های انجام گرفته مرتفع شده و هزینه سوخت نیز در حال پیگیری می باشد.

وی در ادامه گفت: کشاورزانی که تأمین کننده آب مزارع کشاورزان دیگر هستند می توانند به صورت مشارکتی ۱۵ درصد از محصول مزرعه مذکور را به مراکز خرید تحویل دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان به تشکیل کارگروه خرید گندم در سطح ملی، استانی و شهرستانی از سوی وزیر جهاد کشاورزی اشاره نمود و افزود: دبیر این کارگروه مدیران جهاد کشاورزی می باشند و هیچ عضوی نباید شخصاً تصمیم گیری کند.

محمد قاسمی نژاد سطح زیر کشت کلزا در استان را ۳۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: تاکنون از  ۱۳ هزار هکتار، محصول کلزا برداشت و ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن  خریداری گردیده است.

مدیر کل تعاون روستایی استان نیز از آمادگی مراکز خرید تعاون روستایی جهت تحویل گرفتن کلزا و گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۱ هزار تن کلزا و ۲۰۶ هزار تن گندم  توسط مراکز خرید، خریداری شده است.

در ادامه مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها به بیان مشکلات موجود از جمله اصلاح سامانه پهنه بندی، بیمه محصولات، خسارات ناشی از طوفان ، بارندگی و خشکسالی پرداختند.  

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.