jahad_header (5)

ردیابی مرگبارترین آفت نخل خرما در خرمشهر

 

ردیابی مرگبارترین آفت نخل خرما در خرمشهر

تاکنون ۱۰۰ تله سطلی حاوی فرمون این حشره در نخلستانهای غرب کارون کارگذاری شده است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر از ردیابی آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی خرما به عنوان مرگبارترین آفت نخل در این شهرستان خبر داد.

یاسر شریفی اظهار داشت: ورود آفت قرنطینه‌ای سوسک حنایی خرما به منطقه خسارت جبران ناپذیری به نخیلات و اقتصاد منطقه وارد میکند لذا ردیابی این آفت ضروری است و در تمام طول سال به دقت توسط کارشناس حفظ نباتات، کارشناسان ستادی و مراکز و کلینیک گیاه پزشکی این شهرستان ادامه دارد و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ردیابی به وسیله تله های سطلی حاوی فرمون این حشره نیز در حال انجام است و تاکنون ۱۰۰ تله سطلی حاوی فرمون این حشره در نخلستانهای غرب کارون کارگذاری شده است و بصورت هفتگی توسط کارشناس بررسی میگردد و خوشبختانه تاکنون گزارشی از شکار وجود نداشته است.

شریفی اظهار داشتفرمون های استفاده شده در این تله‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که حشرات نر و ماده سوسک سرخرطومی حنایی در هنگام جفت گیری از خود ترشح کرده و باعث جلب جنس مخالف و در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات شهرستان خرمشهر مشاهده نشده است پایش و ردیابی دقیق نخلستان‌ها و پیش آگاهی و پیشگیری از آلودگی نخیلات شهرستان به آفت سوسک حنایی از اهمیت بسیار برخوردار است.

شریفی تصریح نمود: آشنایی و آگاهی کشاورزان با نحوه خسارت و ورود این آفت قرنطینه‌ای خطرناک از طریق پاجوش‌های آلوده نقش مهمی در جلوگیری از ورود این آفت قرنطینه‌ای به منطقه خواهد داشت. بنابراین توصیه‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان منطقه در جهت جلوگیری از ورود پاجوش‌های آلوده به آفت سوسک حنایی از سایر استان‌های آلوده کشور انجام شده است.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.