jahad_header (5)

دستیابی محققان پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور به دانش فنی تولید مولدین باس دریایی

دستیابی محققان پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور به دانش فنی تولید مولدین  باس دریایی

با دستیابی محققان پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور به دانش فنی تولید مولدین ماهی باس دریایی، به منظور توسعه پرورش ماهیان دریایی تعدادی از مولدین این گونه در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک در اختیار بخش خصوصی استان خوزستان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور گفت: ماهی باس دریایی آسیایی از گونه‌های مهم پرورش در قفس در دنیاست که پرورش آن در کشور در سال های اخیر به صورت محدود با واردات بچه ماهیان با وزن کمتر از یک گرم انجام شده است.

حسین هوشمند افزود: بچه ماهیان وارداتی با گذراندن دوره نوزاد گاهی در مراکزی در برخی از استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله استان خوزستان، در استخرهای خاکی و قفس‌های دریایی پرورش داده شده که با نتایج خوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و بازماندگی همراه بوده است.

هوشمند اضافه کرد: بر اساس سیاست‌های راهبردی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مبنی بر قطع وابستگی به خارج از کشور برای تهیه بذر این ماهی، جلوگیری از ارزبری، تأمین امنیت غذایی و کمک به رشد پایدار صنعت پرورش ماهی باس دریایی آسیایی در ایران، مولدسازی و ایجاد گله مولدین و اهلی آن در دستور کار محققان پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور در محل ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) وابسته به پژوهشکده آبزی‌پروری آبهای جنوب کشور با هدف توسعه پرورش ماهیان دریایی از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده و هدف آن معرفی دانش فنی مولدسازی، اهلی کردن، دستیابی به زیست فن تکثیر، پرورش لارو، نرسری و تولید بچه ماهیان دریایی بومی در ایران است.

هوشمند با اشاره به آیین رونمایی از «مولدین زایای باس دریایی آسیایی» در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیران استانی گفت: پس از گذشت چندین ماه از این مراسم، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره سال جدید مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، در تاریخ ۲۳ خرداد ماه سال جاری در راستای توسعه و ترویج تکثیر و پرورش ماهیان دریایی به ویژه در استان خوزستان و تامین نیاز بچه ماهیان دریایی برای صنعت پرورش ماهی در قفس، تعدادی مولد باس دریایی آسیایی به عنوان محصولی فناورانه در اختیار بخش خصوصی قرار داده شد.

وی اذعان داشت: برای حفظ بانک ژن زنده این ماهی، تعدادی بچه ماهی تولید شده توسط بخش خصوصی هر ساله برای ادامه روند مولدسازی در اختیار پژوهشکده قرار خواهد گرفت.

هوشمند افزود: سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین شورای راهبردی تحقیقات شیلات، مبتنی بر نقش‌آفرینی مراکز تحقیقاتی کشور در انتقال دانش فنی و محصولات فناورانه به بخش تولیدی کشور است که منجر به خودکفایی، خوداتکایی، افزایش تولید، رفع وابستگی به خارج از کشور و پایداری اشتغال می شوند. وی، این اقدام را گامِ موثر تحقیقات در توسعه صنعت پرورش ماهیان دریایی برشمرد و خواستار حمایت بخش‌های مختلف اجرایی و خصوصی برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی اثرگذار و عملی شد.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.