jahad_header (5)

دامپزشکی یک قرن خدمت

دامپزشکی یک قرن خدمت

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان گفت:  استان خوزستان از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، بیماری لکه سفید و AHPND در میگو عاری می باشد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی : مدیر کل دامپزشکی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک صدمین سالگرد تاسیس رسمی  سازمان دامپزشکی کشور گفت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری توسط اداره قرنطینه و امنیت زیستی این اداره کل بر ۳ میلیون تن نهاده دامی نظارت بهداشتی صورت گرفت ناصر عسکری فرد افزود: آزمایشاتی که روی نهاده های دامی وارداتی صورت گرفته نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۹ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در این مدت ۵۸ فروند کشتی حامل نهاده دامی وارداتی ترخیص و ۱۴۱ فقره گواهی ترخیص صادر گردید.

عسکری فرد با بیان اینکه ۲۳ هزار و ۵۹۹ فقره گواهی بهداشتی قرنطینه ای به وزن ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن که شامل گوشت گوسفند و گوساله ، گوشت مرغ، ماهی خوراکی ، شیر خام  وآلایش های خوراکی تازه و منجمد می باشد در شش ماهه ابتدایی سال صادر شده اظهار داشت: در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های دامی ۲۳ اردوی جهادی دامپزشکی در مناطق محروم و صعب العبور  انجام و بیش از ۱۱ میلیون نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام های سبک علیه بیماری های دامی از جمله آبله ، بروسلوز ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی انجام گرفت.

وی  اضافه کرد: بیش از ۴۲۳ هزار نوبت سر واکسیناسیون رایگان در دام های سنگین علیه بیماری های دامی از جمله تب برفکی و بروسلوز و ۱۱ هزار نوبت واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری در سگ های روستایی نیز صورت گرفت.

عسکری فرد به افزایش ۶۰ درصدی سم پاشی دام ها در شش ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد:  سم پاشی جایگاه های دام نیز در این مدت ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی به آزمایشات تشخیصی بیماری مشمشه در بیش از هزار رأس تک سمی نیز اشاره و اضافه کرد: در ۴ سال اخیر استان خوزستان از لحاظ این بیماری پاک بوده است.

عسکری فرد همچنین اظهار داشت: جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری ها در مناطق تحت تنش آبی حوضه کرخه ۱۵ نوع خدمت رایگان دامپزشکی از جمله واکسیناسیون، سمپاشی، درمان و پایش بیماری صورت گرفت همچنین بیش از ۹۰۰ لیتر شربت و ۲۷۰ هزار قرص ضد انگل جهت بیماری های انگلی دامی و ۱۵ هزار کیلوگرم مکمل غذایی ،ویتامین و مواد معدنی جهت تقویت سیستم ایمنی دام ها  این مناطق به صورت کاملا رایگان توزیع گردید.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در ادامه گفت: بیش از ۱۰ هزار مورد انواع آزمایشات رایگان در آزمایشگاه دولتی اداره کل دامپزشکی در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است.

ناصر عسکری فرد به وجود چهار هزار واحد صنفی برای تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در استان اشاره و تصریح نمود: بیش از ۵۵ هزار مورد بازرسی از مراحل تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی و مراکز مرتبط  در شش ماهه ابتدایی سال جاری در استان صورت گرفته و بر کشتار بیش از ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه های دام استان نظارت بهداشتی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین  بیش از ۱۶۸ هزار کیلوگرم فرآورده خام غیر بهداشتی ضبط ، از۹۴ مورد از فرآورده های خام دامی ضبط شده نمونه برداری و بیش از ۱۸۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام غیر بهداشتی در اماکن عرضه و کشتارگاه ها نیز معدوم سازی شد.

عسکری فرد به اهمیت بیماری آفولانزای فوق حاد پرندگان اشاره و اظهار داشت: پایش و بررسی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته و خوشبختانه استان خوزستان از این بیماری عاری می باشد.

وی همچنین به انجام واکسیناسیون رایگان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی در روستاهای استان و کاهش ۶ درصدی کانون های بیماری نسبت به مدت مشابه سال  گذشته  اشاره و تصریح نمود:همه مراکز درمانی اداره کل دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است.

عسکری فرد با بیان اینکه بر ۳۱۱ مرکز دارویی و درمانی موجود در سطح استان نظارت صورت گرفته است گفت: بازدید مشترک از مراکز در معیت کارشناسان صمت و تعزیرات نیز ۷۳ درصد افزایش داشته است.

وی به عاری نگه داشتن استان خوزستان از بیماری لکه سفید و AHPND در صنعت پرورش میگو اشاره و اضافه کرد: بیماری AHPND در میگو حدود ۲ سال است که در استان های بوشهر و هرمزگان مشاهده شده و تلاش اداره کل دامپزشکی استان در این مدت جهت جلوگیری از ورود میگوی آلوده به این بیماری مثمر ثمر واقع شده است.

ناصر عسکری فرد ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری موارد بازدید ، پایش و بررسی بیماری های آبزیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد و نمونه برداری از موارد مشکوک ۶۲ افزایش داشته است.

وی به برگزاری بیش از ۱۷۰۰ کلاس آموزشی و آموزش بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر ، درج ۴۰۰ مورد پیام بهداشی و نصب ۷۳۰ بنر با محتوای آموزشی بهداشت عمومی در سطح شهرها اشاره و تصریح نمود: یکی از چالش ها و خطراتی که سال ها سلامت مردم را تهدید می کند عرضه فرآورده های خام دامی در معابر و بین جاده ای می باشد که سلامتی افراد را به خطر می اندازد.

عسکری فرد از مردم درخواست نمود فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر مورد تایید اداره دامپزشکی تهیه نمایند.

وی در پایان با اشاره به زمان بر بودن ترخیص نهاده های دامی در بندر امام خمینی در چندسال اخیر اشاره و اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته نمونه برداری از این نهاده ها به ۵ روز کاری رسیده است.

شایان ذکر است از ۱۴ مهر تا ۲۱ مهر هفته دامپزشکی با شعار دامپزشکی یک قرن خدمت نامگذاری شده است

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.