jahad_header (5)

خوزستان عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان

خوزستان عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: در طی ۲ سال اخیر استان خوزستان از لحاظ بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جز استان های پاک کشور بوده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: اولین جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به ریاست مدیرکل امور اجتماعی استانداری و با حضور مدیرکل دامپزشکی استان و مسئولین سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، در محل معاونت سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان در این جلسه گفت: با شروع مهاجرت پرندگان مهاجر و آزاد، از اقصی نقاط جهان و ایران به زیستگاه های زمستانی این استان و فراهم شدن شرایط بروز بیماری، باید اقدامات کنترل قرنطینه ای و پیشگیری از بیماری تشدید گردد.

ناصر عسکری فرد همچنین با اشاره به این که خوزستان با دارا بودن تعداد زیادی تالاب و  زیستگاه بین المللی، پذیرای شمار زیادی از پرندگان آزاد پرواز می باشد بیان کرد، این وضعیت اقلیمی، شرایط را برای بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که یک بیماری بسیار حاد در طیور بوده و علاوه بر تلفات بالا در طیور، می تواند مخاطرات بهداشت انسانی نیز داشته باشد مهیا نماید.

وی با بیان اینکه در ابعاد اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه انسانی می تواند خسارات زیادی را به جامعه تحمیل نماید گفت: در بعد انسانی به دلیل احتمال نوترکیب شدن ویروس، امکان سرایت از انسان به انسان را دارد و باعث ایجاد مرگ و میر در جمعیت انسانی گردد.

عسکری فرد همچنین اظهار داشت: خوشبختانه در طی ۲ سال اخیر استان خوزستان از لحاظ بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جز استان های پاک کشور بوده که این امر نشان دهنده برنامه های پایش و مراقبت های فعال بیماری و نظارت های مستمر اداره کل دامپزشکی خوزستان در سطح استان می باشد

 وی با بیان اینکه  ویروس با گذشت زمان و جهش ژنتیکی می تواند رفتار متفاوت تری نسبت به گذشته از خود بروز دهد عنوان نمود: رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی از راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی است.

عسکری فرد افزود: باید هر زمان که کانونی از این بیماری مشاهده و تایید گردید، اعضای ستاد بتوانند این آمادگی را داشته باشند که به صورت هماهنگ و ضربتی عمل کرده و ضمن کنترل بیماری، خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانند.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.