jahad_header (5)

خوزستان امید کشت کلزای کشور 98/08/01

 

خوزستان امید کشت کلزای کشور 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:  در مناطق سردسیر کشور عقب ماندگی نسبت به برنامه درنظر گرفته شده وجود دارد اضافه و امید کشور در کشت دانه روغنی کلزا به دو استان گلستان و خوزستان می باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رئیس سازمان در دومین روز جلسه هم اندیشی بررسی وضعیت کشت کلزا گفت: توفیقات بخش کشاورزی در چند سال اخیر عقب ماندگی سایر بخش ها را از نظر رشد نرخ اقتصادی تعدیل کرده است.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه انرژی حاصل از محصولات داخلی از ۵۸ درصد به ۸۱ درصد در سال گذشته رسید اظهار داشت: در حال حاضر میزان تولید ماده خشک به ازای هر مترمکعب آب به یک هزار و ۳۴۰ گرم رسیده است.

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده که ۷۷۰ هزار هکتار آن در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۷ صورت گرفته است.

چنگلوایی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری و اعتبارات بلاعوض در بخش آب و خاک صورت گرفته اضافه کرد : یک ونیم میلیارد دلار آن مربوط به استان بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ارز جهت واردات روغن به کشور هزینه می شود و ۳ میلیون شغل در این رابطه در کشورهای وارد کننده ایجاد می شود تصریح نمود: پایداری تولید محصولات کشاورزی یکی از مهمترین دستاوردهای بخش کشاورزی در چندسال اخیر بوده است.

چنگلوایی افزود: از لحاظ سطحی و افزایش عملکرد دانه های روغنی روند رو به رشد تصاعدی را در استان شاهد بودیم و چندین سال متوالی مقام دوم تولید کلزا در کشور از آن خوزستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مناطق سردسیر کشور عقب ماندگی نسبت به برنامه درنظر گرفته شده وجود دارد اضافه کرد: امید کشور در کشت دانه روغنی کلزا به دو استان گلستان و خوزستان می باشد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، خوزستان را از نظر شرایط اقلیمی و تنوع توپوگرافی جهت کشت کلزا بسیار مناسب دانست و اذعان داشت: اگر روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری اول در شهرهای استان صورت گیرد تا ۲۰ آبان کشت کلزا به اتمام می رسد و عملکرد تولید مناسبی را شاهد خواهیم بود.

کیخسرو چنگلوایی برداشت همزمان ۳ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در بازه زمانی ۴۰ روزه در استان را در کشور بی نظیر دانست و افزود: با توجه به اینکه احتمال شیوع ملخ دریایی در بهمن ماه وجود دارد بنابراین رصد و پایش ها به صورت مرتب در شهرهای مختلف باید با دقت و جدیت دنبال شود.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.