jahad_header (5)

خرید تضمینی خرما پس از 17 سال در خوزستان

 

خرید تضمینی خرما پس از ۱۷ سال در خوزستان

بیش از ۲۶ هزار تن خرما در استان خریداری شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: از نیمه اول مرداد ماه تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن خارک و رطب از نخیلات استان برداشت و روانه بازار شده است.

تورج نوروزی با بیان اینکه از ۲۰ شهریور تاکنون عملیات برداشت خرمای استعمران در نخلستان های استان آغاز شده افزود: عملیات برداشت در بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار انجام و تاکنون ۷۹۵ تن محصول توسط  مراکز خرید تعاونی در قالب خرید تضمینی و ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن توسط کارگاه های بخش خصوصی خریداری شده است.

وی  با پیش بینی برداشت ۲۳۵ هزار تن محصول از نخیلات استان اضافه کرد:  از کل خرمای تولیدی استان حدود ۱۴۶ هزار تن خرمای استعمران، ۲۵ هزار تن برحی و ۶۴ هزار تن ارقام دیگر نظیر زاهدی، گنطار، خضراوی، خاصی، بریم و کبکاب برداشت گردد که  از این میزان ۸۵ هزار تن خرمای صادراتی استعمران به خارج از کشور و ۲۶ هزار تن نیز برای فرآوری صنعتی داخل استان استفاده می شود.

نوروزی به خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال اشاره و تصریح نمود: پس از پیگیری های انجام شده قیمت خرید تضمینی سال جاری نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش یافت و از ۲۹ هزار ریال به ۹۲ هزار ریال در سال جاری رسید و از این مبلغ ۱۰ هزار ریال مربوط به هزینه های تبعی می باشد.

وی ادامه داد: با آغاز خرید تضمینی  و بروز مشکل در تأمین جعبه های چوبی استاندارد خرید خرما ، مقرر شد برای جلوگیری از ضرر و زیان نخلداران با مجوز کمیسیون خرید استان، تحویل خرما با سبدهای پلاستیکی نیز انجام شود

نوروزی اظهار داشت: در حال حاضر ۷ مرکز در شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، کارون و اهواز کار خرید تضمینی خرما را بر عهده دارند و در صورت نیاز ۸ مرکز دیگر نیز به مراکز خرید اضافه خواهد شد.

وی یادآور شد: خرید توافقی توسط بخش خصوصی نیز در ۷۰ کارگاه در حال انجام است و هیچ محدودیتی برای فروش محصول با قیمت بالاتر وجود ندارد و در صورت وجود مشتری با قیمت های بالاتر از قیمت توافقی یا تضمینی ، نخلداران می توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام نمایند. 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.