jahad_header (5)

حفظ کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع به معنی حفظ سرمایه های ملی

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به معایب سوزاندن کاه و کلش و حفظ بقایای گیاهی در مزارع گفت: کاه و کلش مزارع سرمایه کشاورز است و سوزاندن آن، سوزاندن سرمایه های ملی محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، سید یعقوب هاشمی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان اظهار کرد: همه ساله سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از طریق مدیریت هماهنگی ترویج، کشاورزی برنامه های آموزشی متنوعی را در سطح استان برگزار می کند.

وی افزود: از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی در مزارع، آموزش های انفرادی و چهره به چهره با کشاورزان در سطح مزارع، تهیه کلیپ های آموزشی برای انتشار در فضای مجازی جهت استفاده بهره برداران و آشنایی کشاورزان با معایت سوزاندن کاه و کلش اشاره کرد.

هاشمی همچنین تهیه پوستر برای نصب در مراکز دهستان ها و آموزش کشاورزان در زمینه اهمیت حفظ کاه و کلش و بقایای گیاهی را در مزارع از دیگر برنامه های اجرا شده توسط مدیریت هماهنگی ترویج برای حفظ بقایای گیاهی در مزارع برشمرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان در ادامه به مزایای حفظ کاه و کلش در مزارع برای توسعه کشاورزی و حفظ پایداری خاک اشاره و بیان کرد: کاهش فرسایش بادی و آبی، کاهش شوری خاک، افزایش ماده آلی و حفظ حاصلخیزی خاک، جلوگیری از ایجاد روان آبها، نفوذپذیری ریشه و افزایش عملکرد محصول از جمله مزایای حفظ کاه و کلش و بقایای گیاهی محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت افزایش راندمان آبیاری، با حفظ کاه و کلش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک بهبود یابد و فاصله میان آبیاری ها بیشتر خواهد شد.

هاشمی همچنین به سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع و معایب این کار اشاره و اظهار کرد: سوزاندن کاه و کلش باعث فشردگی خاک، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش مواد آلی و عناصر معدنی خاک، ایجاد آلودگی های زیست محیطی، کاهش نفوذپذیری ریشه، افزایش مصرف و هدر رفت آب و فرسایش بادی و آبی می شود.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان در ادامه به تعزیرات و مجازات های بازدارنده برای سوراندن کاه و کلش در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۸۸ اشاره و تصریح کرد: در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی آمده است، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر یهداشتی فضولات انسانی، دامی و مواد زائد، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابانها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غ۶یر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشد.

وی ضمن اشاره به قانون ماده ۲۰ هوای پاک گفت: انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری و دهیاری ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است.

هاشمی در خاتمه بیان داشت: طبق این قانون وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به طرق مقتضی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی برساند.   


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.