jahad_header (5)

حفظ اراضی کشاورزی با کشت قارچ97/10/12

حفظ اراضی کشاورزی با کشت  قارچ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:  برای تولید قارچ از زمین های غیر کشاورزی نیز می شود استفاده کرد که نتیجه آن حفظ اراضی کشاورزی می باشد.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:  با حضور مدیر کل دفتر امور گلخانه ها ، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اعضای هیئت علمی موسسات  تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی و جهاد دانشگاهی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان و دیگر مدیران و مسئولان مربوطه،  دومین نشست هم اندیشی تحقیقات و سومین کنفرانس خبری قارچ خوراکی کشور در دزفول برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در این نشست با بیان اینکه  قارچ خوراکی به عنوان یک ماده غذایی علاوه بر تأمین نیازهای غذایی و ارزش تنغذیه ای بالا، از منابع ارزشمند آب و بستر کمترین استفاده را نموده و بازدهی فوق العاده نسبت به سایر اقلام کشاورزی و حیوانی دارد گفت: برای تولید قارچ خوراکی از بقایا و ضایعات گیاهی و حیوانی( نظیر کلش گندم و کود مرغی) استفاده می گردد و محصولی مفید و مغذی حاوی پروتئین ، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی، ویتامین ها و نمک های مفید ، چربی کم ، فواید بی شمار دیگر در تغذیه انسان وارد می شود.

محمد قاسمی نژاد افزود: برای تولید قارچ از زمین های غیر کشاورزی نیز می شود استفاده کرد که نتیجه آن حفظ اراضی کشاورزی می باشد همچنین این محصول در تمام فصول کشت می گردد و به دلیل کوتاه بودن دوره تولید از  تعدد دوره کشت برخودار می باشد.

وی  تصریح نمود: میزان مصرف کمپوست قارچ خوراکی در سال ۹۴ در حدود ۵۶۵ هزار تن بوده که بیش از ۸۰ درصد کمپوست قارچ دکمه ای در استان های تهران، البرز، فارس،  خراسان رضوی، قزوین، اصفهان، چهارمحل بختیاری و خوزستان مصرف می شود.

قاسمی نژاد  در ادامه اظهار داشت: تولید قارچ در استان از سال ۷۸ و در مجتمع قارچ جلگه دز آغاز گردید و ۷۸ تن محصول در سال اول تولید شد و طی دو دهه گذشته واحدهای فعال از یک واحد به ۸ واحد، تعداد سالن های احداث شده از ۳۴ سالن به ۱۶۶ سالن و ظرفیت تولید از ۱۲۰ تن به ۶ هزار و ۲۶۸ تن در سال گذشته رسیده است.

قاسمی نژاد ادامه داد: ۱۲ طرح اشتغال روستایی در زمینه تولید قارچ با وسعت حدود ۱۹ هکتار و تولید ۲ هزار و ۷۲۷ تن به بانک معرفی گردیده است که از این میزان ۵ طرح به تصویب رسیده  و با ۲ طرح قرارد منعقد شده است .


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.