jahad_header (5)

جلوگیری از واردات و ارتقاء کمی و کیفی محصولات کشاورزی در خوزستان

جلوگیری از واردات و ارتقاء کمی و کیفی محصولات کشاورزی در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سیاست سازمان جهاد کشاورزی جلوگیری از واردات کالا و افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی در داخل کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس سازمان در برنامه رادیویی گفتگو گفت : وظیفه اصلی سازمان جهاد کشاورزی برنامه ریزی، ساسیت گذاری و نظارت بر تولید و توزیع بر محصولات اساسی و بازرگانی محصولات شامل توسعه بازرگانی و فعالیت های واردات و صادرات ، نظارت و تنظیم بازار ، نظارت بر قیمت گذاری بر اساس قیمت اعلام شده از سوی شورای سیاست گذاری می باشد.

سید رحمت ا... پریچهر افزود: بخش دیگری از فعالیت های سازمان کمک به فرآوری محصولات کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و غذایی می باشد که یکی از اهداف آن جلوگیری از خام فروشی و گامی مهم در راستای تبدیل کشاورزی سنتی به تجاری می باشد.

وی بخش دیگری از فعالیت های سازمان را تأمین اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز برای کشاورزان که بر اساس اقلیم و وضعیت اقتصادی فعالیت دارند عنوان و اضافه کرد: استان خوزستان با تولید  سالانه ۱۷ میلیون تن محصول کشاورزی استان نخست در تولید این محصولات می باشدهمچنین با تولید ۲۵۰ هزار تن خرما از تولیدکنندگان عمده خرما در کشور است ونقش بسزایی در صادرات خرمای کشور دارد.

پریچهر ادامه داد: در راستای بهره وری و مدیریت آب و حرکت بسوی افزایش راندمان آبیاری ناگزیر به جایگزینی تولید محصولات گلخانه بجای تولید در  فضای باز می باشیم

وی تصریح نمود: بدلیل شرایط اقلیمی خاص، استان خوزستان  دارای ظرفیت بالایی در  پرورش گیاهان دارویی به خصوص گیاهانی که در صنعت دارویی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند می باشد

پریچهر اظهار داشت: حدود ۶ و ۲ دهم میلیون رأس دام در استان وجود دارد و ۴۵ درصد گاومیش های کشور در استان حوزستان وجود دارد

وی با بیان اینکه در یک مقطع زمانی میزان تولید مرغ در استان کمتر از نیاز بود تصریح نمود: تلاش کردیم از استان های همجوار این نیاز را برطرف نماییم به طوریکه روزانه  ۵۰ تا ۷۰ تن مرغ منجمد به بازار استان وارد شد.

پریچهر افزود: ۸۰ درصد دامداری های استان سنتی هستند و جهت رفع این مشکل در تلاش هستیم از نژادهایی که تولید بیشتری دارند در بخش صنعتی استفاده نماییم تا میزان تولید گوشت و شیر در استان افزایش یابد.

وی اذعان داشت : برنامه بلند مدتی نیز برای دورگ گیری گاومیش های موجود و خارجی که میزان عملکرد را بخصوص در شیر افزایش دهند مد نظر داریم .

پریچهر اضافه کرد: برای اینکه این بخش دامی استان به صورت زنجیره ای باشد کارگروهی تشکیل شده تا بدون فوت وقت تسهیلات و راضی مورد نیاز را در اختیار متقاضیان قرار دهد  همچنین به طور ویژه تسهیلاتی در قالب اعتبارات تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت می شود.

وی با اشاره به اخذ مجوز ۲۰ میلیون قطعه ای برای تولید مرغ در استان گفت: با توجه به قانون انتزاع مدیریت و بازرسی تولید، توزیع و مصرف محصولات اساسی به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است که اخیراٌ نظارت بر سیستم آرد و نان نیز به آن اضافه شده است.

پریچهر تصریح نمود: پیش از شروع کشت های پاییزه در استان با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان آب و برق جهت تأمین آب مورد نیاز الگوی کشت تدوین و نهاده های مورد نیاز از قبیل کود، سم و سوخت نیز تامین گردید.

رییس سازمان همچنین اظهار داشت: همچنین با توجه به اقلیم هر منطقه ارقام با بیشترین عملکرد و توصیه کودی به کشاورزان داده شده است.

سید رحمت ا... پریچهر اضافه کرد: با توجه به اینکه در آبان ماه بارندگی موثری در استان رخ داد کشاورزان موفق شدند در بیش از ۳۰۰ هزار هکتار گندم آبی و ۶۹ هزار هکتار گندم دیم بکارند همچنین ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به زیر کشت کلزا، ۱۶ هزار هکتار چغندر قند ، ۴۰ هزار هکتار جوی آبی و دیم رفته است که نسبت به  مدت مشابه سال گذشته  ۵۰ هزار هکتار کشت بیشتری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کشت پاییزه همچنان ادامه دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در رئوس برنامه هفتم بر رفع نیاز حداقل ۹۰ درصد اقلام اساسی کشور در داخل کشور تأکید دارند سیاست سازمان جهاد کشاورزی نیز جلوگیری از واردات کالا و افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی در داخل کشور است.

پریچهر اضافه کرد: تلاش ما بر این است که با رایزنی های اقتصادی و همچنین ظرفیت هایی که استان خوزستان از لحاظ مرزهای خاکی و آبی و گمرکی دارا می باشد بازار برخی از محصولات مانند خرما، سبزی و صیفی و لبنیات را در خارج از مرزها گسنرش دهیم.

وی با بیان اینکه تغذیه محصولات کشت شده با کودهای پایه از اهمیت زیادی برخوردار است بیان داشت:در ۹۵ مرکز خدمات کشاورزی هر کارشناس پهنه مشخصی از اراضی و سطح و میزان محصول کشت شده را برعهده دارد و بر اساس درخواست کشاورز کود به وی تعلق می گیرد همچنین در کشاورزی قراردادی ۵۰ درصد کودهای فسفاته و پتاسه  با استفاده از تسهیلات بانکی به وی پرداخت میگردد ضمن اینکه بیمه محصولات نیز در کشاورزی قراردادی برای کشاورز پیش بینی شده است.

پریچهر گفت: به منظور وحدت رویه پنجره واحدی جهت صدور موافقت ها و مجوزهای صنایع تبدیلی و فرآوری وجود دارد

وی اظهار داشت: در استان خوزستان همانطور که در سال های گذشته نیز شاهد بودیم عوامل خسارت زایی که ریسک تولید محصولات را  افزایش می دهند فراوان است بنابراین یکی از کشاورزان استان بخصوص در حوضه آبریز کرخه تقاضا داریم در اسرع وقت محصول خود را بیمه کنند

پریچهر اضافه کرد: بیمه محصولات کشاورزانی که جهت کشاورزی قراردادی ثبت نام کرده اند بدون نیاز به حضوربه صورت الکترونیکی صادر می شود

وی با بیان اینکه کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند هزینه کمتری جهت کود پرداخت می کنند افزود: کارشناسان سازمان در حوزه ترویج توصیه های لازم از کاشت تا برداشت را به کشاورزان ارائه خواهند نمود .

وی با تاکید بر نظارت بازرسان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر تشخیص  مبدأ کالاهای وارداتی برای جلوگیری از قاچاق کالا تصریح نمود: کارشناسان سازمان در بخش توسعه بازرگانی همکاری های لازم را با نیروی انتظامی در این زمینه دارند.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.