jahad_header (5)

جرم بودن آتش زدن کاه و کلش در مزارع

جرم بودن آتش زدن کاه و کلش در مزارع

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان گفت: در کشت های آتی هیچ گونه خدماتی اعم از ، انعقاد قرارداد ، تخصیص نهاده (کود ، گندم و ...) ، پرداخت تسهیلات یارانه ای و ... به افرادی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش می کنند ارائه نخواهد کرد .

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مدیر جهاد کشاورزی بهبهان با اشاره به اینکه آتش‌زدن کاه و کلش در مزارع بعد از برداشت محصول ممنوع است، گفت: برابر آیین نامه اجرایی قانون پسماند و قانون هوای پاک آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

 

لاله نیرومند با اشاره به افزایش دما و گرم شدن هوا و برداشت محصول گندم، جو و سایر محصولات کشاورزی، اظهار کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی(کاه و کلش)علاوه بر آلودگی زیست محیطی، احتمال سرایت آتش با توجه به گرم بودن هوا به سایر مزارع، مناطق جنگلی و باغات را بدنبال دارد.

 

وی درباره مضرات آتش زدن بقایای گیاهی، اظهار کرد: از بین رفتن مواد تغذیه ای که طی دوره رشد در گیاه به جا مانده، نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصل خیزی خاک ، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماری ها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

 

نیرومند با اشاره به اینکه آتش‌زدن کاه و کلش ممنوع است، گفت: برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیداً ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس(۶ ماه تا دو سال)یا جزای نقدی محکوم خواهند شد.

 

وی  به کشاورزان توصیه کرد با ساز و کارهای درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده کرده و یا با جمع‌آوری و بسته‌بندی آن به مصرف خوراک دام برسانند.

 

نیروند تصریح نمود : مدیریت شهرستان و مراکز خدمات تابعه در کشت های آتی هیچ گونه خدماتی اعم از ، انعقاد قرارداد ، تخصیص نهاده (کود ، گندم و ...) ، پرداخت تسهیلات یارانه ای و ... به افراد خاطی  ارائه نخواهد کرد .

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.