jahad_header (5)

ثبت رکورد تاریخی خرید تضمینی گندم در خوزستان از دستاوردهای مهم اداره کل غله و خدمات بازرگانی در دولت سیزدهم

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان ضمن اشاره به خرید تضمینی یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم طی یک دوره ۴۰ روزه در استان، گفت: با خرید تضمینی این میزان گندم در دولت مردمی سیزدهم رکورد خرید گندم در ۵۰ سال اخیر در استان شکسته شد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، امید جهان نژادیان مدیر کل غله و خدمات بازرگانی ضمن اشاره به اقدامات شاخص این اداره کل در دولت سیزدهم بیان کرد: حجم بالای خرید تضمینی گندم در این مدت کوتاه  با همکاری، هم افزایی و تعاملی که بین مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وجود داشت، انجام شد و تمام گندم‌های خریداری شده از مزارع و مراکز خرید به سیلوهای درون و برون استانی منتقل شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته، گندم خریداری شده تا آذرماه در مزارع و مراکز خرید می‌ماند،  در سال‌های اخیر با هدف جلوگیری از آسیب به گندم خریداری شده در بارندگی‌های فصلی، در حین خرید، این محصول به سیلوهای استاندارد درون استانی و همچنین به سیلوهای استان‌های متقاضی گندم از جمله استان البرز و تهران منتقل شد.

جهان نژادیان به میزان پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان اشاره و بیان کرد: کشاورزان خوزستانی حدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت خرید گندم کشاورزان مطالبات داشتند که از این میزان ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد.

وی ادامه داد: حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات کشاورزان خوزستانی باقی مانده است که این میزان در واقع ما به‌التفاوت مبلغ بین ۱۱.۵  تا ۱۵ هزار تومان است. یعنی کل مبلع خرید تضمینی با رقم اولیه ۱۱.۵ هزار تومان در استان خوزستان پرداخت شد و فقط پرداخت مابه‌التفاوت آن مانده است که امیدواریم با همکاری مقام عالی وزارت و سازمان برنامه و بودجه و پیگیری ما در استان، طی  هفته‌های آینده بتوانیم به‌ صورت کامل مطالبات کشاورزان استان را تسویه کنیم.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در ادامه به خرید ۳۰ هزار تن کلزا در استان اشاره و بیان کرد:  قیمت کل خرید کلزا ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است که ۶۴۰  میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۲۱۰ میلیارد تومان آن مابه‌التفاوت و مانده مطالبات کلزاکاران استان خوزستان است که به‌زودی پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد در استان خوزستان وجود دارد و پیش‌بینی می شود که تولید  گندم استان از مرز دو میلیون و پانصد هزار تن عبور کند.

جهان نژادیان در ادامه گفت: با توجه به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در مناطق گندم‌خیز و ورود  بخش خصوصی، تلاش می‌کنیم که سیلوهای جدید و استاندارد در استان احداث شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان این مطلب که واردات کالاهای فله توسط استان خوزستان به ۷۰ درصد رسیده است گفت: از دیگر دستاوردهای خوب استان خوزستان، واردات ۷۰ درصد کالاهای فله از بندر امام (ره) است که بازرگانی دولتی به‌ عنوان تامین‌کننده چهار قلم کالای اساسی گندم، برنج، شکر و روغن، در سال گذشته و پنج ماهه امسال قریب به سه هزار تن کالا را وارد بندر امام (ره) کرده است.

وی اضافه کرد: این  کالاها را بر اساس برنامه حمل ابلاغی به استان‌های نیازمند ارسال کردیم و با تلاش‌های شبانه روزی همکاران اجاره ندادیم امنیت غذایی مردم ایران اسلامی به مخاطره بیفتد.

وی افزود: در حال حاضر موجودی استراتژیک کشور در استان خوزستان، موجودی بسیار مطلوبی نسبت به سنوات گذشته است و هم‌ اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در  سیلوهای استان و هم در انبارهای استیجاری بندر امام موجود است.

جهان نژادیان اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵۸هزار تن روغن خام در مخازن بندر امام (ره) و ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن برنج  هندی ۱۱۲۱ دانه بلند در انبار های ما به ‌عنوان ذخایر استراتژیک ملی موجود است.

وی ادامه داد: در حوزه شکر هم بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن شکر سفید آماده در کارخانه‌های توسعه به‌ عنوان ذخیره استراتژیک ملی وجود دارد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان به صیانت از کالاهای یارانه‌ای امانی دولت و بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در این اداره کل، صیانت از کالاهای یارانه‌ای امانی دولتی و بخش خصوصی است که طی این سنوات هیچ‌گونه کثری در استان خوزستان وجود نداشت و به لطف خدا ضرری به دولت وارد نشد.

وی افزود: از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی، شناسایی گلوگاه‌های فساد و بستن این گلوگاه‌ ها بوده است و الحمدلله از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با عوامل و مافیایی که قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور را داشتند،  برخورد شد و از این بابت  اجازه نخواهیم داد  به کالاهای امانی دولت و حقوق مردم دست درازی شود.

جهان نژادیان در ادامه ضمن اشاره به تامین به موقع آرد در استان گفت: از دیگر اقدامات موثر شرکت غله و خدمات بازرگانی خوزستان، تامین به‌ هنگام آرد توسط سهمیه ‌بگیران، خبازان و تعاون روستایی در سطح استان بوده است.

وی بیان کرد: از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل اجرای دقیق برنامه حمل  و نقل بوده است یعنی هر آنچه که از طرف بازرگانی دولتی به‌عنوان برنامه حمل به ما ارائه داده شد، سال گذشته به‌خوبی اجرا شد و اجازه ندادیم وقفه‌ای در تامین کالاهای اساسی استان‌های نیازمند ایجاد  شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان ضمن اشاره به استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی در استان تصریح کرد: ما در سال گذشته  و امسال حدود ۴ میلیون تن کالا هم به‌ صورت جاده‌ای و هم به‌صورت ریلی به استان‌های نیازمند حمل شد، همچنین استفاده بهینه از ظرفیت حمل ریلی از جمله اقدامات مهم در استان بود. با توجه به اینکه سیستم حمل نقل ریلی توانایی حمل حجم عظیمی از کالا را دارد و به‌صرفه و صلاح دولت هست در تلاشیم تا برنامه‌ریزی داشته باشیم که انشاءالله در آینده حمل ریلی را نیز بیش از پیش رونق دهیم

وی گفت: با استفاده از نصب دستگاه‌های کارتخوان در واحدهای خبازی از هدر رفت آرد جلو گیری شد و استان خوزستان یکی از استان‌های پیشرو در صرفه‌جویی آرد است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان  با بیان این مطلب که تامین کالاهای اساسی زائرین حسینی و راهیان نور در استان از اقدامات شاخص محسوب می شود گفت: از جمله اقدامات مهم انجام شده، تامین به ‌موقع آرد  زوار اربعین حسینی و راهیان نور بود که کالای اساسی کل مسافرانی که از مرزهای چذابه و شلمچه عازم عتبات عالیات هستند را با هماهنگی و تلاش شبانه روزی مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تامین کرده‌ایم و الحمدلله هیچ‌گونه کمبود و کسری در این حوزه مشاهده نشده است.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.