jahad_header (5)

تولید 20 درصد بذر گندم کشور در خوزستان

 

تولید ۲۰ درصد بذر گندم کشور در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بیش از ۲۰ درصد بذر گندم تولیدی کشور در استان خوزستان تولید می شود و این در حالی است که ۱۳ درصد سطح زیر کشت گندم در استان می باشد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:رییس سازمان در جلسه کمیته فنی  بذرگفت: استان خوزستان بیشترین میزان مصرف بذر را دارد بنابراین انتظار می رود تنوع بذور نیز در استان فراوان باشد.

خدارحم امیری زاده با پیش بینی اینکه امسال کمبود بذری در استان وجود نداشته باشد اظهار داشت : در صورت عدم استفاده کشاورزان از بذر مرغوب و استفاده از بذر خود مصرفی میزان و کیفیت گندم تولیدی کاهش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نیز در این جلسه گفت: بذر نهاده ای مهم است که در تولید و کاهش بیماری ها ی مربوط به گندم نقش بسزایی دارد

تورج نوروزی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش تولید،  تغییر و اصلاح ارقام بوده تصریح نمود: برنامه ریزی توزیع بذر نهایی و به شرکت ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ درصد بذر گندم تولیدی کشور در استان خوزستان تولید می شود و این در حالی است که ۱۳ درصد سطح زیر کشت گندم در استان می باشد.

نوروزی ادامه داد: فراخوان نیاز بذری را به شهرستان ها اعلام خواهیم کرد و تا نیمه مهرماه مشخص خواهد شد که میزان بذر گندم مورد نیاز استان برای سال زراعی پیش رو چه مقدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز بذری از محل بذور خود مصرفی است  اضافه کرد: اداره مکانیزاسیون و حفظ نباتات نیز باید با هماهنگی مدیریت شهرستان ها بر عملیات بوجاری بذور خود مصرفی نظارت داشته باشند  

کارشناس موسسه تحقیقات ثبت وگواهی نهال و بذر نیز در این جلسه گفت : در سال ۱۳۹۹_۱۳۹۸ میزان خرید گندم گواهی شده استان ۴۰ هزار تن بود که این میزان در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ رشد ۲۲ درصدی داشت و در کل درصد تحقق خرید گندم گواهی شده استان به ۸۳ درصد رسید 

رنجبر افزود :میزان تولید گندم پرورش ۲،پرورش ۳ ،مادری و گواهی شده استان به بیش از ۵۶ هزار تن رسیده است .

وی عمده مشکلات این بخش را قیمت فروش بذر، مشخص نبودن آینده بذر، مبلغ کم یارانه بذری ، خشکسالی، احتمال کاهش سطح، نبود تضمین فروش بذر شرکت ها و ...عنوان کرد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد نیز در این جلسه اظهار داشت: ۱۷ رقم و لاین در طبقه پرورش یک و ۱۰ رقم در طبقه پرورش ۲ در این مرکز وجود داد .

طبیب غفاری افزود: سیاست موسسه اصلاح بذر از سال گذشته حذف چمران ۲ بوده و این رقم در سال آینده حذف خواهد شد.

وی تصریح نمود: مجموع مساحت گندم نان در طبقه پرورش ۱ یک و نیم هکتار و پرورش ۲ ، بیش از ۱۲ هکتار می باشد  همچنین مساحت گندم دروم در طبقه پرورش یک  ۲و ۴ دهم هکتار و پرورش ۲ بیست هکتار می باشد و برای اولین بار است که لاین و ارقام دروم  از گندم نان بیشتر است.

طبیب غفاری ادامه داد: بوجاری گندم طبقه پرورش ۲ برای اولین بار در مراد ماه  صورت گرفت و بذور غالبا تایید شده و در سردخانه های مرکز می باشند وهر زمان که شرکت ها تمایل داشته باشند آمادگی تحویل بذر را داریم.

کارشناس مرکز تحقیفات کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار داشت: برنامه امسال این مرکز تولید ۸ رقم گندم طبقه پرورش یک در سطح یک هکتار و ۹ رقم گندم طبقه پرورش  در سطح ۱۲ هکتار  می باشد.

وی ادامه داد: ۷ رقم جو پرورش یک و ۷ رقم جو پرورش ۲ نیز در سال جاری در سطح ۳ و نیم هکتار در این مرکز تولید خواهد شد.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.