jahad_header (5)

هر کشاورز خوزستانی یک سفیر97/3/30

هر کشاورز خوزستانی یک سفیر

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: می توانیم ادعا کنیم در کنار نفت کشاورزی ملی هم داریم.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با حضور استاندار ، رییس سازمان، معاونین،  مدیران کل، مروجان و کشاورزان ، سی و دومین همایش تجلیل از تولید کنندگان برتر  بخش های مختلف کشاورزی استان در اهواز برگزار گردید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در این مراسم مهمترین وظیفه بخش کشاورزی را تأمین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: یک از مشکلات بزرگ حال حاضر دنیا محدودیت منابع تولید، برداشت های نامناسب آب و بهره برداری نامناسب از طبیعت در مقابل افزایش سریع جمعیت، تغییر فرهنگ و الگوی مصرف آب می باشد.

کیخسرو چنگلوایی خشکسالی سال گذشته را در ۶۰ سال اخیر بی سابقه خواند و افزود: ۹۰ درصد استان در سال گذشته دچار خشکسالی خیلی شدید و ۴ درصد دچار خشکسالی شدید شد.

وی متوسط بارندگی استان را ۲۵۰ میلی متر و تبخیر شدید را ۵/۸ برابر بارندگی عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان اب و برق در سفره های آب زیرزمینی نیز دچار مشکل هستیم.

چنگلوایی گفت: بیش از ۹۸ درصد تولیدات استان متکی به اراضی آبی می باشد و ۸۸ درصد از اراضی آبی خوزستان از طریق آب های سطحی تأمین می شود در حالیکه سرچشمه تمام رودخانه های استان خوزستان از استان های دیگر می باشد.

وی  افزایش بهره وری آب را از طریق ارتقاء راندمان مصرف آب و افزایش عملکرد در واحد سطح میسر دانست و تلاش ها و همگامی سایر دستگا ه های اجرایی، وزارت خانه ، مدیریت برنامه ریزی  و استانداری و توجه خاص دولت جهت تأمین اعتبار  به خصوص اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی را موجب توفیقات امروز  بخش کشاورزی استان دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی، استان خوزستان را اولین تولید کننده انواع محصولات کشاورزی با اختلاف نسبتاٌ زیاد با استان های دیگر عنوان کرد و افزود: سرانه تولید محصولات کشاورزی در استان ۳ هزار و ۴۷۸ کیلوگرم می باشد در صورتیکه این سرانه در کشور یک هزار و ۵۰۰ گرم است.

 

 

 

 

 

کیخسرو چنگوایی ارزش تولید محصولات کشاورزی استان را ۲۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: کارایی مصرف آب در اوایل انقلاب ۲۵۰ گرم بود که این مقدار اکنون از یک هزار و ۵۰۰ گرم گذشته است.

وی اتهامات مربوط به مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی استان را غیر قابل قبول و آمار ذکر شده را مربوط به ۳۰ سال پیش دانست.

چنگلوایی ظرفیت های پنهان قابل استفاده در بخش کشاورزی استان را بیشتر از زمان کنونی دانست و راه رسیدن به توفیقات پیش رو در زمینه کشاورزی را طولانی عنوان کرد.  

وی با اشاره به تولید شکر ۳۱ میلیون نفر و گندم ۱۲ میلیون نفر در خوزستان خطاب به همه تولید کنندگان گفت: هر یک ازشما به نوبه خود می توانید یک سفیر کشاورزی باشید و می توان ادعا کرد در کنار نفت کشاورزی ما هم ملی می باشد.

کیخسرو چنگلوایی مهمترین برنامه های این سازمان را افزایش بهره وری آب ، تحویل حجمی آب کشاورزی، انتقال کشت بعضی از محصولات از فضای آزاد به گلخانه ها ، هوشمند سازی کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ، تولید محصول سالم، توسعه کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و کشت گیاهان با دوره رشد کوتاهتر و مصرف آب کمتر عنوان نمود و اظهار داشت: در جلساتی که با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور داشتیم قرار است از یک میلیون هکتار از اراضی استان عکس های هوایی تهیه شود و در همین راستا تاکنون از۲۰۰ هزار هکتار از  اراضی کشاورزی استان نقشه برداری جغرافیایی کاداستر صورت گرفته است.

همچنین در این همایش برخی از تولیدکننگان به بیان نقطه نظرات و مشکلات خود پرداختند.

در پایان این همایش نیز از ۷۲ نفر از تولیدکنندگان زیر بخش های زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، آب و خاک، امور دام، شیلات و آبزیان، امور عشایر، منابع طبیعی و آبخیزداری، تعاون روستایی، ترویج و تشکل ها و صنایع مکانیزاسیون تجلیل شد .

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.