jahad_header (5)

تلاش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای سلامت نسل های آینده96/8/17

 

تلاش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای سلامت نسل های آینده

جلسه کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار گردید.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با حضور رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و مشاور معاون وزیر در امر ساماندهی کود،  جلسه کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار گردید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اشاره به نقش موثر کود در فیزیک و پایداری خاک گفت: این کمیته بعد از ابلاغ وزارت از سال ۹۳ در استان تشکیل شد که این مسئله باعث توجه بیشتر کشاورزان به کیفیت کود مصرفی شده است.

محمد قاسمی نژاد افزود: در سال زراعی ۹۷-۹۶ دو جلسه اصلی و دو جلسه فرعی با حضور اعضای این کمیته در سطح استان برگزار شده است.

دبیر این کمیته نیز برخی از وظایف کارگروه استانی را تهیه لیست فعالان بخش مرتبط با انواع مواد کودی سطح استان، نمونه برداری از مراکز توزیع، نمونه برداری و پایش بازار ، تذکر شفاهی و کتبی به فروشگاه ها و مراکز توزیع کود، آموزش بهره برداران و کشاورزان ، ابلاغ دستورالعمل های ابلاغی به مدیریت های مختلف، ارسال گزارش از نمونه برداری و ارسال آن به موسسه خاک و آب عنوان کرد.

جعفر نژادی ما حصل ۳ بار پایش بازار کود در استان را نیز اینچنین عنوان کرد: بیشتر از ۸۰ درصد کودهای بازار دارای تأییدیه از موسسه خاک و آب بودند، معمولاً شرکت ها تأییدیه را بر روی محصولات نصب نکرده و بیش از ۹۵ درصد فعالان از قانون کود مطلع بودند همچنین محل و اندازه نوشته شماره ثبت، خوانا نبود و نیاز به معرفی لوگو یا علامت بسیارلازم می باشد.

در ادامه دکتر بازرگان مشاور معاون وزیر تعداد نمونه کودهایی که جهت آنالیز در سال جاری از استان خوزستان به موسسه خاک و آب کشور ارسال شده است را  ۱۶ نمونه اعلام کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر بیشتر

 

 

 

 

 

 

آزمایشگاه های همکار به صورت خصوصی در کشور فعالیت می کنند و این در حالی است که در منطقه غرب کشور هیچ آزمایشگاهی برای این امر وجود ندارد.

در پایان جلسه رییس سازمان،  تغذیه مناسب، ارقام و مدیریت عوامل زیان رسان را ۳ عامل مهم سیر صعودی تولید محصولات در ۵۰ سال گذشته دانست و گفت: توزیع کود نامناسب باعث تخریب و آلودگی خاک و آب های زیرزمینی و بی اعتمادی کشاورز نسبت به جهاد کشاورزی می شود.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه طبق آمارهای پژوهشکده غلات کشور گندم تولید شده استان در وضعیت بسیار سالم و خوبی قرار دارد ادامه داد: باید با متخلقان کودهای غیر مجاز برخورد قاطع و صریح صورت گیرد و از اعضای کمیته درخواست کرد در جلسات بعد از حضور کشاورزان پیشرو ، انجمن های صنفی ، تولیدکنندگان و دست اندرکاران امر بیشتر استفاده شود.

وی در پایان تأثیر کود مناسب بر حفظ منابع آب و خاک و سلامت نسل های آینده بسیار مهم خواند و گفت: درنمونه برداری هایی که توسط اداره تعزیرات استان به صورت رندوم صورت گرفته محصولات استان از نظر بقایای غیر مجاز فلزات سنگین و سموم در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.